Bu gelişmeler ışığında, artık asıl sorulması gereken soru bir kuruluşun buluta geçmesi gerekip gerekmediği değil, bunu nasıl yapması gerektiğidir.
Bu rehberin de göstereceği üzere, bu sorunun hakikat yanıtı fakat ihtimamlı, eksiksiz bir hazırlık ve planlama ile gelecektir. Buluta geçiş için düzgün bir hazırlanma yapmamak, sürecin başarısızlıkla sonuçlanmasına neden olabilir. Bu rehber, buluta geçiş planınızı sağlam bir temelle oluşturmak için muhtaçlık duyduğunuz bilgileri sağlayarak bu yanlıştan kaçınmanıza yardımcı olmayı amaçlamaktadır.
Buluta geçiş sürecine genel bir bakış
Buluta geçiş, birçok dikkatli karar gerektiren karmaşık bir süreçtir. Bu rehber, planınıza dahil edilmesi gereken en kıymetli konular ve sıklıkla yapılan yanılgılar konusunda size yol gösterir.
Bu rehber ile buluta geçiş stratejisinin ne olduğunu ve tüm değerli noktalarını öğreneceksiniz. Sizi Amazon’un bilgileri, uygulamaları ve mimariyi şirket içinden buluta taşımanın en yaygın metotlarını ortaya koyan 6R buluta geçiş stratejisiyle tanıştıracağız. Bulutun hem temel avantajlarını hem de en zorlayıcı manilerini açıklayacağız. Birlikte geçişiniz için adım adım bir süreci en yeterli uygulama örnekleriyle paylaşacağız. Ayrıyeten, buluta geçiş ile ilgili daha fazlasını keşfetmenize yardımcı olacak muvaffakiyet kıssalarını ve ek kaynakları da paylaşacağız.
Buluta geçiş stratejisi nedir?
Buluta geçiş stratejisi, bir kuruluşun IT sistemlerini, uygulamalarını, bilgilerini ve iş yüklerini şirket içi bir ortamdan bulut ortamına taşımaya yönelik bir plandır. Buluta geçiş stratejisinin emeli, geçişten kaynaklı olabilecek iş kesintilerini en aza indirmek, data kaybı yahut güvenlik ihlallerinden kaçınmak ve nihayetinde buluta problemsiz ve başarılı bir geçiş sağlamaktır.
Buluta geçiş stratejileri ekseriyetle hem hibrit hem de çoklu bulut stratejilerinin bir kombinasyonunu içerir:
Hibrit bulut, hem genel hem de özel bulutları tek bir entegre altyapıda birleştirir. Bu suram çoklukla hassas dataları ve iş yüklerini, güvenlik ve uyumluluk için özel bir bulutta tutmak için kullanılır. Genel bulut ise, hassas olmayan iş yükleri ve süratle ölçeklendirilmesi gereken uygulamalar için kullanılır. Özel ve genel bulutlar birbirine bağlıdır. İki ortam ortasında bilgi ve uygulama taşınabilirliğine imkan tanır.
Çoklu bulut, bir kuruluşun iş yüklerini ve uygulamalarını çalıştırmak için farklı bulut sağlayıcılarından birden fazla bulut hizmeti kullanmasıdır. Birlikte bulut pazarının üçte ikisini elinde bulunduran birinci üç bulut sağlayıcısı; Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure ve Google Cloud Platform’dur (GCP). Bir çoklu bulut stratejisinin emeli, satıcıya olan bağlılığı azaltmak ve her bir bulut sağlayıcısının farklı güçlü istikametlerinden faydalanmaktır.
Bir buluta geçiş stratejisi çoğunlukla aşağıdaki öğeleri içerir:
Değerlendirme: Hangi sistemlerin ve iş yüklerinin buluta geçiş için uygun olduğunu belirlemek için mevcut IT altyapısının, uygulamalarının ve datalarının değerlendirilmesi
Planlama: Vakit çizelgesi, bütçe ve geçiş için gerekli kaynakları içeren bir plan
Hazırlık: Data yedekleme, data kurtarma, güvenlik tedbirleri ve performans ayarı dahil olmak üzere sistemleri, uygulamaları ve dataları geçiş için hazırlama
Geçiş: Test etme ve onaylama dahil olmak üzere sistemleri, uygulamaları ve dataları buluta taşımada gerçekleşen asıl süreç
Entegrasyon: Güvenlik tedbirleri ve bilgi idaresi dahil olmak üzere bulut ortamını mevcut sistem ve uygulamalarla entegre etme
Optimizasyon: Performans, ölçeklenebilirlik ve maliyet aktifliği için bulut ortamında ince ayarlar gerçekleştirilmesi
Bakım: Gerektiğinde sistemlerin ve uygulamaların izlenmesi ve güncellenmesi dahil olmak üzere bulut ortamının daima idaresi ve bakımı
İyi tasarlanmış bir buluta geçiş stratejisi, sıkıntısız bir geçişin yolunu açtığı ve bulut ortamlarının yararlarının süratli ve verimli bir formda gerçekleştirilmesini sağladığı için bir buluta geçiş projesinin başarısı için kritik kıymete sahiptir.
6R gesçiş stratejisi vs. 5R geçiş tratejisi (Amazon vs. Gartner)
Buluta geçiş, muvaffakiyet seviyesini ve ne kadar süratli bir geçişin gerçekleştirildiğini belirleyen çok sayıda kararla birlikte karmaşık bir süreç haline gelebilir. Amazon, IT takımlarının çalıştıkları kuruluşlar için gerçek yolu seçmelerine yardımcı olmak ve bir buluta geçiş çerçevesi düzenlemek için altın standart haline gelen tanınan 6R bulut geçişini (Rehost-yeniden barındırma, Replatform-yeniden platformlama, Repurchase-yeniden satın alma, Refactor-yeniden düzenleme, Retire-kullanımdan kaldırma, Retain-saklama) ortaya koydu.
Amazon, 6R geçiş stratejisini Gartner’ın 2010 yılında yayınlanan 5R geçiş stratejisinden (Rehost-yeniden barındırma, Refactor-yeniden düzenleme, Revise-gözden geçirme, Rebuild-yeniden oluşturma, Replace-değiştirme) feyzalarak oluşturdu. Amazon’un bu tarihten altı yıl sonra paylaştığı 6R stratejisi, süratle gelişen ve değişen bir bulut ekosistemi için bir güncelleme olarak tasarlanmıştı. Geçen bu altı yılda, bulut teknolojileri ve ilgili teknolojiler kıymetli ölçüde gelişip genişlerken, bulut bilişim pazarının hacmi üç kattan fazla arttı. O periyotta dünyanın en büyük bulut hizmeti sağlayıcısı olan Amazon, müşterilerinin tecrübelerine dayalı olarak varlıklı ve eşsiz bir buluta geçiş bilgisi elde etmişti.
Buluta geçişin 6R’si
Buluta geçişin 6R’si, kuruluşların uygulamalarını ve altyapılarını buluta taşırken dikkate almaları gereken noktalar için bir çerçeve sağlar. Hakikat geçiş stratejisi, kuruluşların özel ihtiyaçlarının yanı sıra buluta taşıdıkları uygulamaların tabiatına da bağlıdır. Taşınacak her uygulama farklı başka değerlendirilmelidir. Bir kuruluşun, taşıyacağı her uygulama için en yeterli sonuçları elde etmek ve geçişlerin genel olarak başarılı olmasını sağlaması için aşağıdaki stratejilerden iki yahut daha fazlasını birleştirmesi gerekecektir.
Rehost (Yeniden barındırma)
Yeniden barındırma (“lift-and-shift” olarak da bilinir), en kolay ve en süratli geçiş seçeneğidir. Mevcut uygulamalar, rastgele bir değişiklik yapılmadan olduğu üzere buluta taşınır. Amazon, uygulamaların buluta geçişleri yapıldıktan sonra optimize edilmelerinin yahut tekrar tasarlanmalarının daha kolay olduğunu keşfetti. Ayrıyeten, tekrar barındırmanın ekseriyetle bir kuruluşun bulut optimizasyonu olmadan bile maliyetleri düşürmesine imkan sağladığını da buldular.
Replaftorm (Yeniden platformlama)
Yeniden platformlama (“lift-tinker-and-shift” olarak da bilinir), bir uygulamanın çekirdek mimarisini değiştirmeden optimize ederek buluta özel hizmetlerden yararlandığınız vakit kullanılır. Yine platformlama, uygulamaların Hizmet Olarak Veritabanına (DBaaS) yahut Hizmet Olarak Platforma (PaaS) taşınmasını da kapsar.
Repurchase (Yeniden satın alma)
Yeniden satın alma, mevcut olarak kullanılan bir iş yazılımını bir Hizmet Olarak Yazılım (SaaS) ile değiştirdiğiniz vakit kullanılır. Çevrimiçi yazılım artık bir norm haline geldi ve firmaların kullandığı iş uygulamalarının %70 ve üzerini SaaS tabanlı uygulamalar oluşturuyor.
Refactor (Yeniden düzenleme)
Yeniden düzenleme, bir uygulamanın bulut hizmetlerinden tam olarak yararlanacak formda tekrar tasarlandığı daha kapsamlı bir geçiş seçeneğidir. Bir uygulamanın mevcut yapısı, bulutta daha kolay desteklenebilecek kritik özellikleri, ölçeği yahut performansı makul ölçüde desteklemiyorsa yine düzenleme gerekli bir seçim olarak öne çıkabilir.
Retire (Kullanımdan kaldırmak)
Kullanımdan kaldırmak; eski, artık kullanılmayan uygulamaları ve altyapıyı ortadan kaldırma sürecidir. Buluta geçiş bağlamında, şirket içi sunucuların ve artık muhtaçlık duyulmayacak başka donanımların kullanımdan kaldırılması manasına gelir.
Retain (Saklama)
Saklama, bir uygulamayı şirket içinde tutmak manasına gelir. Bu kalıcı bir karar olmak zorunda değildir, vakit içinde tekrar gözden geçirilebilir. Bir uygulamayı şirket içinde tutma nedenleri ortasında uygulamanın olduğu üzere güzel çalışması, uyumluluk ihtiyaçlarını karşılamak için datalarının şirket içinde tutulması gerektiği yahut eski sistemlerinin bulutla uyumlu olmaması yer alır.
Amazon’un 6R stratejisini burada daha derinlemesine keşfedebilirsiniz. Ayrıca, Amazon’un sanal özel bulutlara (VPC) geçişi de içeren bir 7R geçiş stratejisi olduğunu belirtmekte yarar var.
Couchbase Hakkında
Modern müşteri tecrübeleri, buluttan uca kadar uzanan uygulamaları ve ortadaki her şeyi güçlendirebilen esnek bir veritabanı platformuna gereksinim duyar. Couchbase’in misyonu, geliştiricilerin ve mimarların nerede olurlarsa olsunlar modern uygulamaları geliştirmelerini ve kullanmalarını basitleştirmektir. Hızlı, esnek ve uygun maliyetli bulut veritabanı platformumuz Capella ile veritabanını yeniden tasarladık ve kuruluşların, sınıfının en iyisi olan bir fiyat performansla müşterilerine birinci sınıf deneyimler sunan uygulamaları hızlı bir şekilde geliştirmelerine olanak sağladık. Fortune 100 şirketlerinin %30’undan fazlası, çağdaş uygulamalarını güçlendirmek için Couchbase’e güveniyor.
Yazar: Ravi Mayuram,CouchbaseTeknolojiden Sorumlu Başkanı
16.03.2023 14:26:04