Deprem bölgesine Japon-Türk Köyü kurulması için ilk temas kuruldu

Dünya’nın en büyük besin ithalatçılarından Japonya’ya pandemi nedeniyle dört yıldır fiziken gidemeyen Türk besin ihracatçıları, 7-10 Mart tarihlerinde Japonya’nın en büyük besin fuarı Foodex Japan’a fiziki olarak katıldılar ve Türkiye’ye yeni ihracat temaslarıyla döndüler.

Japonya’nın yıllık 65 milyar dolar besin ithalatı yaptığını, Türk besin kesimi için gaye pazarlardan biri olduğunu lisana getiren Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Lideri Jak Eskinazi, Foodex Japan Fuarı’nın 25 yıldır Türkiye Ulusal İştirak Tertibini gerçekleştirdiklerini, 4 yıl ortanın akabinde başarılı bir fuara imza attıklarını aktardı.

Pandemi öncesinde Japonya pazarına yönelik başarılı bir TURQUALİTY Projesi gerçekleştirdiklerini anımsatan Eskinazi, “Foodex Japan 2023- 48’inci Uluslararası Gıda ve İçecek Fuarı’nda dört gün boyunca Türk lezzetlerinden Japon damak tadına göre hazırlanmış menülerden tadım etkinlikleri düzenledik. Zeytinyağı tadım etkinliği ve Türk orkinosu ve somonu ile sushi etkinliği de büyük ilgi gördü. Türk gıda ihracatçılarıyla Japon alıcılar arasında ikili iş görüşmeleri organize ettik. Japon influencerların Türk gıda ürünlerini tanıtması da büyük ilgi gördü” formunda konuştu.





“Japonya’ya her 100 dolarlık ihracatın 48 doları gıda”

Foodex Japan 2023- 48’inci Memleketler arası Besin ve İçecek Fuarı’nda Ege İhracatçı Birlikleri heyetine başkanlık yapan Ege İhracatçı Birlikleri Organik Eserler ve Sürdürülebilirlik Koordinatörü ve Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Lideri Mehmet Ali Işık, Japon alıcılarla birinci iş birliğinin çok uzun bir test periyodu sonrasında başlayabildiğini, ticari bağlar başladıktan sonra eser ve hizmet kalitesinin korunması halinde uzun soluklu iş birliklerini seven, sadık alıcılar olduklarını aktardı.

Türkiye’nin Japonya’ya ihracatında besin dalının güçlü pozisyonda olduğuna işaret eden Işık, “Japonya’ya genel ihracatımız 2022 yılı sonuda 619 milyon dolar olurken, besin bölümü 291 milyon dolarlık ihracat başarısı gösterdi. Türkiye’nin Japonya’ya yaptığı her 100 dolarlık ihracatın 48 dolarını Türk besin dalı olarak yapmanın gururunu yaşıyoruz. Ege Bölgesi’nden Japonya’ya yaptığımız 146 milyon dolarlık ihracatın içinde besin ihracatımızın hissesi ise; 106 milyon dolara ulaşıyor. Ege Bölgesi’nden Japonya’ya yapılan ihracatın yüzde 72’sini besin eserleri temsil ediyor. Su eserleri, kuru meyve, hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar, meyve zerzevat mamulleri, zeytin, zeytinyağı, tıbbi aromatik bitkiler Asya-Pasifik pazarında güçlü olduğumuz kesimler. Türkiye’nin yıllık 25 milyar dolar besin ihracatı var. Japonya’ya besin ihracatımızı kısa vadede 500 milyon dolar, uzun vadede 1 milyar dolara çıkarabilecek potansiyele sahibiz” halinde konuştu.

“Deprem bölgesine Japon-Türk Köyü kurulacak”

Japonya ile Türkiye ortasında 1890 yılında Osmanlı Padişahı II. Abdülhamit’in Japon İmparatoru Meiji’ye dostluk bildirisini götüren Ertuğrul Fırkateyni’nin dönüş yolunda Kushimoto açıklarında batması ve 532 denizcimizin vefatıyla sonuçlanan kaza sonrasında, Oşimalı Japon köylülerin, Türk denizcilerimizi kurtarma çabaları ve sonrasında Japon halkının yardım kampanlarıyla başlayan Türk-Japon dostluğuna, Kahramanmaraş zelzeleleri sonrasında yeni bir halka ekleniyor.

Foodex Japan 2023- 48’inci Milletlerarası Besin ve İçecek Fuarı heyetinde yer alan Türkiye İhracatçılar Meclisi İdare Heyeti Üyesi Birol Celep, Türk heyeti olarak depremzedeler için Japon-Türk Kurulması için Japon mevkidaşlarına davette bulunduklarını aktardı. Celep, “Japon ihracatçılar, Japonya Hükümetiyle konuyu görüşecekler. 8 milyon dolarlık projeyle deprem bölgesine bir Japon-Türk Köyü kurulması için çok olumlu bir yaklaşımla karşılaştık. 7 Ekim 2023 tarihinde Japonya ile Türkiye arasında sosyal ve kültürel alanlarda iş birliğini kapsayan bir toplantımız olacak. Japonya – Türkiye ilişkileri için bu toplantının İzmir’de olması büyük şans” dedi.

“Japonlarla daha sık bir araya geleceğiz”

Ege lezzetlerinin Uzakdoğu sofralarında daha fazla yer almasını amaçlayan TURQUALİTY Projesi pandemi öncesinde çok başarılı bir formda sürdürdüklerini anlatan Celep kelamlarını şöyle tamamladı:�

“Geçmiş yıllarda Japonya, Çin, Güney Kore ve Amerika Birleşik Devletleri’nde TURQUALİTY Projelerimiz kapsamında hafızalarda iz bırakan lansman ve resepsiyon aktiflikleri gerçekleştirdik. Pandeminin akabinde Japonya’daki TURQUALİTY Projemizi tekrar hayata geçirerek daha faal hareket etmeyi planlıyoruz. Avrupa Birliği pazarında bir doymuşluk ve sakinlik var. Japonya dünyanın üçüncü büyük iktisadı ve besin gereksinimini ithalatla karşılıyor. TURQUALİTY, URGE, Fuar, Ticaret Heyetleri, Alım Heyetleriyle iki ülke ortasındaki ticaret hacmini artırabiliriz. Türk ihracatçılarıyla, Japon ithalatçıları her yıl en az 3-4 sefer buluşturmalıyız.”

“Türk somonu Japonya’ya ihracatta yüzde 626’lık rekor artışa imza attı”

Japonya’da 2022 yılında gerçekleştirdiğimiz 291 milyon dolarlık besin eserleri ihracatında birinci sırayı 87 milyon dolarlık fiyatla Türk somonu ve orkinos ihracatının aldığı bilgisini paylaşan Ege Su Eserleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Lideri Bedri Girit, kişi başı balık tüketiminde dünyada açık orta birinci sırada yer alan Japon halkının Türk somonu ve orkinosunu daha fazla tüketmeleri için Foodex Japan Fuarı’nda Türk orkinosu ve somonu ile sushi aktifliğine imza attıklarını kaydetti.

“Türkiye – Japonya STA’yı bir an önce imzalamalı”

Ege İhracatçı Birlikleri Organik Eserler ve Sürdürülebilirlik Koordinatörü ve Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Lideri Mehmet Ali Işık başkanlığında, Türkiye’nin Japonya Büyükelçisi Korkut Güngen’i ziyaret eden ihracatçılar, Japonya pazarında su eserleri, kuru meyveler, makarna, zeytinyağı dallarında büyük bir atılımın mümkün olduğunu bunun için iki ülke ortasında müzakereleri sürdürülen Özgür Ticaret Muahedesinin süratlice hayata geçirilmesi taleplerini ilettiler.

Büyükelçi Güngen ise; Japonların öyküleri çok sevdiğini, eserlerin, markaların, firma sahiplerinin bir öyküsünün olmasının kıymetli olduğunu, Türk eserlerinin de buna çok uygun olduğunu o nedenle Türkiye – Japonya ortasında önümüzdeki yıllarda ticari ilgilerin asimetrik bir büyüme gösterebileceğini lisana getirdi.

Japonya Ulusal Marketler Birliği, Japonya Zincir Mağazalar Derneği, Japon Süt Eserleri İthalatçıları Birliği, Japonya Balıkçılık Derneği, Japonya Et Tüccarları Derneği, Japonya Bal Ticareti Kurulu Türk besin ihracatçılarının ziyaret ettiği öteki kurumlar oldu. Bu ziyaret eden kurumlarla 2023 yılı sonbaharında Türkiye’de bir ortaya gelme ve ikili ticareti artırma konusunda görüş birliğine varıldı.

Hibya Haber Ajansı


15.03.2023 11:06:22