İstanbul Boğazı’na atık döken gemilere 36,7 milyon lira ceza!

İstanbul Boğazı’ndan yılda yaklaşık 45 bin gemi geçiyor.

Bu rakamla dünyanın en yoğun trafiğine sahip olan İstanbul Boğazı, gemilerde bulunan petrol ve petrol türevi atıklar nedeniyle de risk altında.

İstanbul Boğazı’na kaçak atık döken gemilere bu yıl temmuz ayına kadar 36,7 milyon lira ceza kesildi.

Denizleri korumak adına yapılan çalışmalarla da, boğazı transit geçiş olarak kullanan veya limana yanaşan gemilerden yılda ortalama 200 bin metreküp petrol,

bulaşmış atık, pis su, çöp ve baca gazı filtrasyon atıkları toplanıyor.

Mavi sularda gerçekleştirilen bu çalışmalar, havadan görüntülendi.

Çalışmaları İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) iştiraki İstanbul Çevre Yönetimi Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi (İSTAÇ) yürütüyor.

Denizi kirleten gemilere cezaler kesilirken koruma amaçlı olarak gemilerdeki çöpler de toplanıyor.

Bir litre atık yağın milyon metreküp suyu kirleteceğine dikkat çeken

İBB Çevre Koruma ve Kontrol Dairesi Başkanı Prof. Dr. Ayşen Erdinçler,

bu atıkların kirliliğin ötesinde ekosisteme de ciddi zarar verdiğini ifade etti.

Erdinçler, “Canlıların yaşamını da etkiliyor.

Diğer taraftan Marmara Denizi’nin çok hassas bir noktaya geldiğini hepimiz geçen yıl son derece ciddi ve acı bir şekilde deneyimledik.

 Bu atıklar müsilajı oldukça etkiliyor.

Petrol türevi atıklar dışında pis su dediğimiz atık sular, atık yağlar var ve katı atıklar var.

Bunun yanı sıra sintine ve slaç maddeleri alıyoruz.

Özellikle atık yakacak fabrikalar bunlar çoğu zaman çimento fabrikaları oluyor, enerji geri kazanılıp ek yakıt olarak fabrikalarda kullanılıyorlar” dedi.

İstanbul Boğazı’na kaçak atık döken gemilere uygulanan yasal işlemlere değinen

Prof. Dr. Erdinçler, “Denetimlerimiz 7 gün 24 saat sürüyor.

Denetimlerde geminin deşarj yapıp yapmadığını,

yaptıysa o deşarjın o gemiye ait olup olmadığını gösterecek parmak izi analizleri var.

Laboratuvarlarımızda gemiden veya etrafındaki sudan örnek alarak bu parmak iziyle o gemiden atılıp atılmadığını anlıyoruz.

Bu atık malzemenin veya deşarjın dolayısıyla çok ciddi yaptırımları var. Gemilerin gross tonlarına göre de cezalar kesiliyor.

 Bu yıl temmuz ayına kadar kaçak döküm yapan gemilere 36,7 milyon ceza kestik.

2022 yılında temmuz ayının sonuna kadar gemilerden toplamış olduğumuz

petrol türev atıkların miktarı 109 bin metreküp civarında.

Katı atıklar 7 bin metreküp civarında pis su 26 bin metreküp civarında” ifadelerini kullandı.

İstanbul Boğazı’ndan yılda 45 bin gemi geçtiğini belirten İSTAÇ Genel Müdür Yardımcısı Fatih Hoşoğlu ise

gerçekleştirilen işlem hakkında şu bilgileri verdi:

 “Bu gemilerin 10 bininden atık alıyoruz

Makine dairesinden oluşan sintine dediğimiz yağlı atıklar, slop atıkları ve bunun dışında kullanımdan kaynaklanan pis sularını alıyoruz.

Gemiler, Pendik’te bulunan Atık Alım Koordinasyon Merkezimize atıklarının alınması için talepte bulunuyor. Koordinasyon merkezimizden arkadaşlarımız gemilerimizi bölgeye yönlendiriyor.

Gemilerimiz boğazda demirleyen gemilerin atıklarını burada alıyor.

Bu atıkları alırken bir borulama işlemi oluyor,

atık verecek gemiyle bizim gemimiz arasında bir bağlantı kuruluyor.

Onların atık haznesinden bizim depolama haznesine atıkları almış oluyoruz” dedi.

Atıkları türlerine göre ayrı haznelere doldurduklarını belirten Fatih Hoşoğlu “Haydarpaşa Atık Kabul Tesisi’ne atıkları getiriyoruz. İçerisinde sintine ve slop dediğimiz atıklar var.

Bunlar petrol türevi yüksek atıklar. Burada atığın içerisindeki yağ ve suyu ayırıp arıtma işlemi gerçekleştiriyoruz.

İçerisindeki yağlı atıkları ayırdıktan sonra

su kısmını arıtarak İSKİ’nin deşarj kriterine uygun hale getiriyoruz ve buraya deşarj ediyoruz.

Diğer geri kalan yağlı kısmı hem enerji sektörüne hem de bertaraf tesislerine gönderiyoruz. Yılda yaklaşık biz 22 bin 500 metreküp atığı geri kazandırıyoruz.

Topladığımız atık miktarı ise yaklaşık 200 bin metreküp” diye konuştu.


22.08.2022 17:54:05