Küresel ekonomik yavaşlamaya karşın imalat sektöründeki CEO’lar hala iyimser

KPMG; Avrupa, Asya ve Kuzey Amerika’daki 11 ülkede, imalat sektöründeki 182 büyük şirketin CEO’ları ile bir anket yaptı. CEO’ların dünyada yaşanan türbülans ortamında büyümeyi nasıl sürdüreceklerini öğrenmek amacıyla yapılan anket sonucunda; tedarik zincirlerinin üzerinde baskının devam ettiğini, yeni endüstriyel dönüşüm trendlerini, ESG (çevresel, sosyal, yönetişim) hedeflerini ve yetenek ihtiyaçlarını ortaya çıkaran “2023 Yılı Küresel Üretim Beklentileri” raporu hazırlandı.

Rapora göre CEO’lar önümüzdeki üç yıl içinde karlı büyüme konusunda bir evvelki ankette olduğu kadar kendilerine güvenmeye devam ediyor, fakat birçok 2023 yılı boyunca ekonomik bir gerileme ile karşı karşıya kalacaklarını düşünüyor. Büyüme gayelerine ulaşmak için CEO’ların yatırımlarını; kısa ile uzun vade, teknoloji ile insan, şirket içi ile şirket dışı arasında dengeli bir şekilde dağıtması önem kazanıyor.

Hazırladıkları rapor hakkında değerlendirmede bulunan KPMG Türkiye Endüstriyel Üretim Sektör Lideri Murat Palaoğlu, “Küresel çapta ekonomik büyümenin yavaşladığı bir dönemden geçerken bu durum üretim yapan şirketlerin karlarını ve satışlarını da etkileyecektir. Bu nedenle CEO’ların büyümelerini sürdürebilmeleri için kendilerine bir yol haritası çizmeleri ehemmiyet taşıyor. Raporumuz ile bu sıkıntı vakitlerde CEO’lar için yolculuklarını yönetmelerine yardımcı olacak önemli bilgiler sağlamayı amaçladık. Şirketler raporumuzda ortaya çıkan bulgulardan faydalanarak kendilerini benzerleriyle kıyaslayabilir ve stratejilerine uygun yol haritaları çizerken raporumuzda yer alan tavsiyelerden yararlanabilir” diye konuştu.

“Zorluklara rağmen güçlü iyimserlik sürüyor”

KPMG’nin raporuna nazaran global iktisadın yavaşlamasına ve üreticilerin karşı karşıya olduğu çok sayıda zorluk olmasına rağmen, imalat kesimindeki CEO’lar şirketlerinin önümüzdeki üç yıl içinde büyüme beklentilerinden hala emin. Bu güven seviyesi son 12 ayda neredeyse hiç değişmedi. CEO’lar ayrıyeten dallarının bugün ila 2025 yılları ortasındaki büyümesi konusunda da evvelki anketlere kıyasla çok daha iyimserler. Bununla birlikte, hükümetlerin yükselen enflasyonu talebi azaltarak düşürmeye çalıştığı bu periyotta CEO’lar, dünyanın kısa vadeli ekonomik büyümesine daha az güven duyuyorlar. Bu nedenle uzun vadeye ilişkin iyimserliğe rağmen, katılımcıların dörtte üçünden fazlası ekonomik bir gerileme durumunda bunun şirketlerinin üç yıllık büyüme beklentilerini etkileyebileceğini kabul ediyor. CEO’lar, yavaşlama karşısında şirketlerini güçlendirmek için sıkıntı kararlar almak manasına gelebilecek bir ekonomik gerileme muhtemelliğine karşı planlama da yapıyor. İştirakçilerin yüzde 86’sı üretkenliği artırmaya odaklanmayı planlıyor ya da bunu zaten yapmış durumda. Bununla birlikte, CEO’lar şirketlerinin önümüzdeki altı ay boyunca dirençli kalacağından eminler.

“Küresel tedarik zincirleri değişiyor”





Ekonomik tablo, yalnızca hükümetin enflasyonu düşürmek için aldığı tedbirler nedeniyle değil, tıpkı vakitte dünya çapında artan jeopolitik riskler nedeniyle de hayli belgisiz. Ukrayna’da yaşanan savaşın etkisi ile ortaya çıkan yeni küresel gerilimler şirketlerin uluslararası stratejilerini yeniden gözden geçirmelerine neden oldu. Şirketlerin yüzde 88’i Ukrayna’daki savaşa tepki olarak Rusya’daki faaliyetlerini durdurdu. CEO’ların yüzde 84’ü operasyonlarını komşu ülkelere yahut kendi ülkelerine kaydırırken ayrıyeten pandemiyle ortaya çıkan kırılganlıkları azaltmak için de tedarik zincirlerini çeşitlendiriyor. Büyük pazarlara yakın yatırım yapma mantığı hala güçlü olsa da jeopolitik belirsizlik bölünmüş bir global iktisat mümkünlüğünü artırıyor.

“Birleşme ve satın almalar önemini koruyor”

İmalat bölümündeki şirketlerin hem organik hem de inorganik yollarla daha süratli büyümeyi hedeflemesi de anketten çıkan bir başka değerli sonuç oldu. CEO’lar büyüme hedeflerine ulaşmak için en önemli önceliklerin stratejik iş birlikleri ve organik büyüme olduğunu söylüyor. Birleşme ve satın almalar (M&A) biraz daha düşük bir önceliğe sahip olsa da CEO’ların yarısından fazlası şirketleri üzerinde değerli bir tesire sahip olacak M&A’lara karşı iştah duyuyor. 2022’de birleşme ve satın alma süreçlerindeki düşüşe karşın, kurumsal süreçler (hem elden çıkarmalar hem de satın almalar) üreticilerin temel faaliyetlerini güçlendirmeleri ve daha süratli büyüme yolları bulmaları için çok kıymetli bir metot olmaya devam ediyor. Şirket birleşme ve satın alım süreçleri yine yapılanmanın ve dönüşümü hızlandırmanın bir aracı olarak görülüyor.

“ESG hedefleri odakta olmaya devam ediyor”

Sürdürülebilirlik maksatları; şirketlerin çevresel, toplumsal ve yönetişim (ESG) çalışmaları hakkında daha fazla şeffaflık sağlamaya yönelik baskının yüklü kaynağının yatırımcılardan fazla çalışanlardan geldiğini söyleyen CEO’lar tarafından vurgulanmaya devam ediyor. Şirketlerin ESG stratejilerini hızlandırmak için geçinmeye yetecek maaşlara ve insan haklarına odaklanmak gibi toplumsal konulara daha proaktif bir yaklaşım benimsemesi bekleniyor. Bu nedenle ESG’nin temel hususlarından birisi de şirketler için bir öncelik olması gereken çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılık çalışmaları. Birçok şirket için bu, liderlik durumlarını dolduracak yeteneklerin geliştirilmesi manasına geliyor. Her beş CEO’dan dördü “C-Seviye’de cinsiyet eşitliğini sağlamak, büyüme amaçlarımıza ulaşmamıza yardımcı olacaktır.” dedi.

“Yetenekli çalışanların bedeli artıyor”

CEO’lar, işletmelerinin büyümeye devam etmesi için iş gücünün kalitesinin çok önemli olduğunun farkında. Önümüzdeki üç yıl içinde şirketlerinin büyüme hedeflerine ulaşması için CEO’ların en değerli önceliklerinden birisi yetenekleri çekmek ve elde tutmak olacak. İştirakçilerin neredeyse üçte biri bu hususta hemfikir ve bu oran daha fazla dijitalleşme ve bağlanabilirliğe vurgu yapanların oranından yüzde 10 daha fazla. Ayrıyeten teknoloji bölümündeki binlerce vasıflı çalışanın 2022’de işlerini kaybetmesi, imalat sektörünün dijital dönüşümüne yardımcı olabilecek kişileri işe almak için bir fırsat olarak görülüyor.

“Dijitale mi yoksa insana mı yatırım tartışılıyor”

Ankete göre imalat sektöründeki CEO’lar, şirketlerinin endüstriyel dönüşüm karşısındaki pozisyonu konusunda ikiye bölünmüş durumda. İştirakçilerin yüzde 78’i dijital fırsatlara yatırım yapmak için daha hızlı olmaları gerektiğini söylerken yüzde 75’i bu mevzuda aslında birinci adım atanlardan olduklarını ve bunu koruyacak stratejiye sahip olduklarını belirtiyor. İştirakçilerin üçte ikisi bu dönüşümü engelleyen faktörlerden birisinin yanlışsız teknolojiyi seçmek olduğunu söylüyor. Çalışanların yeni teknolojileri benimsemeye yönelik tavırlarını değiştirmek, yöneticilerin çok fazla gayret ve vakit harcamasını gerektiriyor. Tekrar de dönüşüm gayelerine ulaşmak için hangisinin daha öncelikli olduğu sorulduğunda, yüzde 57’si yeni teknolojiye yatırım yapmayı seçerken sadece yüzde 43’ü yetenekleri geliştirme yanıtını verdi.

Raporun tamamına buradan ulaşabilirsiniz.

Hibya Haber Ajansı


19.03.2023 15:04:03