Elektrikli araçlar konusunda kendilerini geliştiren Çinli üreticiler şimdiden Avrupa’yı sardı. Avrupalı otomotiv yöneticileri ise ‘korkunç bir mücadele’ uyarısı yaptı.
Beş yıldızlı Euro NCAP derecelendirmeleri, 2006 ve 2007’deki korkunç çarpışma testi başarısızlıklarının Çin’den gelen araçların güvensiz olduğu izlenimini yaratmasının ardından, Avrupa’nın Çin yapımı otomobillerin kalitesiyle ilgili artık endişelerinin üstesinden gelmenin anahtarı olarak görülüyor.
Birçok Çinli üreticiyle de ortaklık geliştiren Avrupalılar, Çin’in dünyaya yayılmasından oldukça rahatsız. Stellantis CEO’su Carlos Tavares, bu rahatsızlığını her defasında dile getiriyor. Avrupalı politikacılara seslenen Tavares, Çinli otomobil üreticilerinin Avrupa’ya girişi için bir önlem alınmaz ise ‘korkunç bir mücadele’ olacağını kaydetti. Aynı zamanda Tavares, Avrupa otomobil endüstrisinin Çin’den artan rekabet karşısında üretim kapasitesini büyük ölçüde azaltmak zorunda kalabileceğini de paylaştı.
İtiraf gibi açıklamalarda bulunan Tavares, Çinli şirketlerin rekabetçi ve agresif fiyatlı araçlarla Avrupa’da büyüdüğünü de sözlerine ekledi. Tavares şöyle devam etti:
“Avrupa ve Çin araçları arasındaki fiyat farkı çok fazla. Mevcut durumda bir şey değişmezse orta sınıf Avrupalı müşteriler giderek Çin modellerine yönelecek. Avrupa’da birçok insanın satın alma gücü gözle görülür şekilde düşüyor. Avrupa’daki yönetmelik, Avrupa’da üretilen elektrikli arabaların Çin’de üretilen benzer araçlardan yaklaşık yüzde 40 daha pahalı olmasını sağlıyor.”
Eski Renault Yönetim Kurulu Başkanı Jean-Dominique Senard, 2020 yılında söylediği sözler gündem olmuştu. Endişeli olduğunu söyleyen Senard “Hem Avrupa’da hem de Avrupa dışında vahşi bir rekabet ile karşı karşıyayız. Pazardaki yeni rakiplerimize karşı koymak için hızlı adımlar atmalıyız. Bunun için de pahalı olmayan fakat güvenilir araçlar satmalıyız” demişti.
Çin’den elektrikli araç ihracatı Kasım ayında iki kattan fazla artarak aylık rekor kırdı ve çoğunlukla üretimi ülkeye dağıtan Avrupalı otomobil üreticileri tarafından desteklendi. Ülkenin gümrük idaresinden alınan verilere göre, Çin’deki otomobil üreticileri Kasım ayında bir yıl öncesine göre yüzde 165 artışla 3,2 milyar dolar değerinde elektrikli araç ihraç ederek şimdiye kadarki en yüksek aylık toplama ulaştı.
Belçika ve İngiltere gibi Avrupa ülkeleri, sevkiyatların yaklaşık yüzde 70’ini alarak en büyük ithalatçılar oldu. Elektrikli binek araç ihracatı, iki ay üst üste toplam otomobil sevkiyatının yarısından fazlasını oluşturdu ve Kasım ayında 6 milyar dolarlık rekor bir ihracat kaydetti.
Uzak Doğulu üreticiler, güvenlik testlerinden de yüksek not almaya başladılar. Yüksek teknoloji özelliğine sahip daha uygun fiyatlı araçlarla Avrupalı sürücüleri ve büyük kurumsal müşterileri kazanmak için oldukça hızlı bir program başlattılar. Sadece son birkaç ayda, Çinli elektrikli otomobil üreticileri EuroNcap testlerinden de başarıyla geçti.
Avrupa’nın baz aldığı testler sonucunda, birçok model ülke pazarına da girmeye hak kazandı. Çinli EV üreticisi Xpeng Başkanı Brian Gu “Tüm Çinli EV üreticileri, Avrupa pazarında daha rekabetçi olabilmek için Euro NCAP beş yıldızlı derecelendirmelerini elde etmek istiyor” dedi.
Karar Gazetesi’nde yer alana habere göre, kısa bir süre içinde adından oldukça söz ettiren Çinli otomotiv üreticisi BYD de bu gelişimi gösteren markalardan biri. Çin’in neredeyse en iyisi olan BYD şu sıralar Tesla ile de ülkede yoğun rekabet içerisinde. Hatta Tesla Çin ile daha fazla rekabet edebilmek için tüm dünyada artan maliyetlere rağmen ülkede model fiyatlarını aşağı yönlü revize etti.
BYD Avrupa Genel Müdürü Michael Shu, BYD’nin Avrupa pazarında üç model piyasaya sürdüğünü ve bu yıl daha fazla modeli yollara çıkaracaklarını aktardı. Aynı zamanda daha fazla pazar ekleyeceğini ve bunların hepsinin en yüksek güvenlik derecelerine sahip olması gerektiğini söyleyerek “Beş yıldızlı bir derecelendirmenin çok temel bir gereklilik olması gerektiğini düşünüyoruz” dedi.
Great Wall Motor’un Ora Funky Cat’i ise bu yıl İngiltere, Almanya, İrlanda ve İsveç’te piyasaya sürülecek. İngiltere’de yaklaşık 36 bin dolar seviyesinde olan model, Alman üreticinin bazı elektrikli modellerinden oldukça ucuz. Hatta Funky Cat’in özellikleri arasında oturma tercihlerini saklamak için yüz tanıma, sürücü yardım sistemleri, ters kamera ve kablosuz telefon şarjı yer alıyor.
GWM’nin ORA markasının Birleşik Krallık Satış ve Pazarlama Müdürü Toby Marshall, bir araba iyi yapılmışsa, özelliklerle doluysa, yüksek güvenlik derecesine sahipse ve rekabetçi bir fiyata sahipse, artık nerede üretildiğinin bir önemi olmadığını söyledi.
Çin’in bilinen en eski markalarından biri olan Geely de elektrikli Zeekr markasını geçen yıl tanıtmıştı. Bu sene elektrikli araç satışlarını ikiye katlamaya hazırlanan markanın asıl hedefi Avrupa. Yaklaşık 43 bin 600 dolar fiyatla satılan 001 modeli, giderek daha rekabetçi hale gelen Çin pazarında Tesla’nın Model Y crossover’ı ve diğer lüks modelleriyle rekabet ediyor.
Tesla, Zeekr gibi Çinli markaların artan rekabetiyle karşı karşıya kaldığı için Çin’de fiyatları düşürdü ve üretimi kıstı. Aralık ayında Tesla satışları beş ayın en düşük seviyesine geriledi. Zeekr CEO’su Andy An, Zeekr’in Avrupa’da büyüme fırsatı gördüğünü söyledi.
Kaynak: Odatv