Cimrilik, çok zengin olayım diye kazancını harcamaktan ve hayır yapmaktan kaçınmak demektir.
Farsça bir kelime olup Türkçeleştirilmiş olan cimrilik, pintilik ve hasislik anlamında kullanılmaktadır.
Terim olarak cimrilik; kerem ve cömertliğin zıddı olup, başkasına verilmesi gereken bir hakkı vermemek veya engel olmaktır.
İMANLI OLMAKLA CÖMERTLİK, İMANSIZLIKLA CİMRİLİK ARASINDAKİ İLİŞKİYE DİKKAT
İnsanoğlunun iki zıt davranışından, cömertlik ve cimrilikten bahsedilir. İmanlı olmakla cömertlik, imansızlıkla cimrilik arasındaki çok ciddi bir ilişki vardır.
Maddî Cimrilik
Zekât Vermemek
Sadaka Vermemek
Yoksula Yedirmemek
Emânet Olarak Eşya Vermemek
- Hz. Peygamber (s.a.v.); verilmemesi helal olmayan şeyin ne olduğu sorusuna, “Su, tuz ve ateş” olduğu cevabını vermiştir.
Başkasının Her Türlü Yardımına Engel Olmak
Bildiğini Öğretmemek
- “Malı olan malından sadaka versin, kuvveti olan kuvvetinden, ilmi olan da ilminden tasaddukta bulunsun.” hadis
Hz. Peygamber (s.a.v.):“Cömert olan kişi, Allah’a yakındır. (Allah’a yakın olan da) insanlara yakındır, (insana yakın olan da) Cennete yakındır, (Cennete yakın olan da) Cehennemden uzaktır.
Cimri olan kişi de Allah’tan uzaktır, (Allah’a uzak olan da) insanlara uzaktır, (insanlara uzak olan da) Cennete uzaktır, (cennete uzak olan da) Cehenneme yakındır.
Cömert olan bir cahil, cimri olan bir âbidden Allah’a daha çok sevimlidir.”
Allah’a yakınlığın, cömertlik; Allah’tan uzaklığın da cimriliktir.
Cömert, Allah rızası için malını infak edendir. Cimri ise infak etmeyendir.
Allah’a yakın olan, “cömert” olarak nitelendirilmiştir ki, Allah’a yakın olan infakta bulunur. İnfakta bulunan da insanlara yakın olur. Bu vaziyetteki bir insan da Cennete yakın Cehennemden uzak olur.
Cimri ise bunun tam tersidir.
“Cömertlik, Cennet ağaçlarından bir ağaçtır. Dalları dünyaya sarkıtılmıştır. Kim onun dallarından birine tutunursa o dal onu Cennete götürür.
Cimrilik de Cehennem ağaçlarından bir ağaçtır. Onun dalları da dünyaya sarkıtılmıştır. Kim de onun dallarından birine tutunursa o dal da o kişiyi Cehenneme götürür.” hadis
Kişinin başkasına ne zaman yardım etmeye başlayacağını gösteren en güzel örneklerinden birisi
“Birinizin ipini alıp dağa giderek sırtına odun yüklenip onu satması ve ondan kazandığından hem yemesi hem de tasaddukta bulunması, insanlardan istemek (yüz suyu dökerek dilenmek)ten daha hayırlıdır.” hadis
Kazancının %10’unu ver.
“Ne zaman vermeye başlayacaksınız?
Zengin ve ünlü olduğunuzda mı?
Hayır.
Bir işe başladığınız zaman vermeye başlamalısınız, onunla yatırım yapmalısınız.
Çünkü verdiğiniz, sizin tohumunuzdur.
Onu yememelisiniz, onunla yatırım yapmalısınız ve en iyi yatırım şekli de başkaları için değer üretmesi amacıyla vermektir.
Bunun bir yolunu bulmakta güçlük çekmeyeceksiniz.
Gerekenler çevrenizde vardır.
Böyle yapmanın en değerli yönlerinden birisi de bu eylemin kendinize ilişkin hislerinizi değiştirmesidir.
İhtiyacı olanları bulmak ve onların ihtiyaçlarını karşılamak kim olduğunuza ilişkin hislerinizi değiştirmektir.
Bu tür hisler ya da durumlar, sizin daha saygın tutumla yaşamanızı sağlayacaktır.”
“Bir nedeni; aldığınızı geri vermektir.
Diğer nedeni de kendiniz ve diğerleri için bir değer yaratmaktır.
Tony Robbins'ten alıntı. Düzenleme yapılmıştır.
Cimrilik duygusu, yaratılıştan her insan da var olan psikolojik bir duygudur.
Bu duygu, eğer kötü yönde, diğer bir ifadeyle sadece dünyevî gaye ile mâl biriktirme ve başkalarına yardım etmeme şeklinde kullanılırsa olumsuz bir duygu hâline gelir; ferde, cemiyete ve dine zararlı bir hâl alır, sahibini hem Yaratıcı hem de toplum tarafından istenmeyen, sevilmeyen, saygınlığını kaybetmiş bir kişi yapar.
Cimrilik hastalığı, ilim ve amel ile, maddî ve manevi cömertlik yapmakla tedavi edilebilir
İslam, zaman ve her zeminde sosyal yardımlaşmaya ve dayanışmaya teşvik etmiştir.
Allah’ın ihsan ettiği nimetlerden başta zekât olmak üzere, ifrat ve tefrite kaçmadan orta bir yol ile, her türlü yardımda bulunmayı emretmiştir.
Cimrilik hastalığının tedâvisî için yapılan cömertliğin birçok boyutu vardır.
Bazı kişiler, mâlı ile, bazıları ilmi ile, bazıları kuvveti ile cömertlik yapabilirken bazıları da hepsiyle ya da birkaçı ile cömertlik yapabilir. Böylece hangi mertebede olursa olsun her insanın yapabileceği cömertlik vardır.
Mâl biriktirme sevdası, diğer bir ifade ile cimrilik duygusu şayet âhireti kazanma noktasında ve bu gaye ile âhiret için yatırım yapmaya matuf kullanılırsa gayet faydalı bir duygu olur.
Bu bakımdan nefsinin cimriliğinden kurtulanların kurtuluşa ereceği hem dünyevî huzuru hem de uhrevî huzuru ve saadeti elde edeceği Kur’ân ve hadîslerde açıkça bildirilmektedir.
ZENGİN! MİŞ
Zengin olmuşsun bir şekilde… ama en yakınlarına bile faydan yok, ikramdan acizsin, birilerine bir şeyler ısmarlamaktan kaçarsın, bir sıkıntıya merhem olmazsın, borç vermezsin, verdiğin borcu bağışlamak mı ölüm sayarsın. Tükürsünler senin parana, zenginliğine, adamlığına, insanlığına …
Cimrilik hem bireysel hem de toplumsal açıdan önemli bir ahlaki sorundur.
İslam ahlakında cimrilik, Allah’ın verdiği nimetlere karşı bir nankörlüktür.
Zenginliğin bir imtihandır.
Bu imtihanın, o zenginliği insanlarla paylaşma sorumluluğunu doğurur.
Cimrilik, kişinin malını ve nimetlerini paylaşmaktan kaçınmasıdır. Bu kaçınma hali, sadece malî boyutla sınırlı kalmayıp aynı zamanda sevgi, ilgi ve empati gibi manevi değerlerin de paylaşılmaması anlamına gelir. Cimri kişi ne maddi ne de manevi anlamda çevresine fayda sağlamaz. İslam, cimriliğin ruhun kararmasına ve toplumsal yapının çürümesine yol açacağını belirtir.
Kur’an’da Cimrilik
Kur'an, cimriliği kınayan ve Allah yolunda harcamayı teşvik eden birçok ayet içerir. Özellikle Muhammed Suresi, 38. ayet, cimriliğin sadece bireyin kendisine zarar vereceğini hatırlatır:
"İşte sizler Allah yolunda harcamaya davet ediliyorsunuz; fakat içinizden kimileri cimrilik ediyor. Cimrilik eden, ancak kendine cimrilik eder. Allah zengindir, siz ise fakirsiniz. Eğer yüz çevirirseniz, yerinize başka bir topluluk getirir de onlar sizin gibi olmazlar."
Bu ayet, Allah’ın insanlara verdiği zenginliğin bir emanet olduğunu ve bu emanetin Allah yolunda harcanması gerektiğini vurgular.
Allah, cimrilik yapanları uyararak onların yerine daha cömert ve duyarlı bir toplum getirebileceğini belirtir.
Allah, cömert ve fedakâr kulları severken, cimriliği tercih edenleri ağır bir sonla uyarır.
Cimrilik ve Cömertlik Arasındaki İnce Çizgi
Cömertlik, malını ve imkanlarını Allah’ın hoşnutluğunu kazanmak için başkalarıyla paylaşma isteğini ifade eder. Bu, insanı maddi varlıklarının kölesi olmaktan kurtarır. Bakara Suresi, 261-262'de cömertliğin faziletleri şöyle ifade edilir:
"Mallarını Allah yolunda harcayanların durumu, yedi başak veren bir tohuma benzer. Her başakta yüz tane vardır. Allah, dilediğine kat kat verir. Allah lütfu geniş olandır, bilendir."
Malını paylaşan kişi, hem topluma fayda sağlar hem de kendi ahiretini güzelleştirir.
Cimri kişi ise malını biriktirip koruma güdüsüyle hareket eder, fakat bu mal ona dünya ve ahirette fayda sağlamaz.
Cimriliğin Manevi ve Psikolojik Sonuçları
Cimriler, Allah’a pek güvenmezler.
Cömertler, Allah’a tam güvenenlerdir.
Cimri bir kişinin en temel problemi, Allah’a güven eksikliğidir. Allah’ın nimetlerine tam anlamıyla güvenmeyen kişi, sahip olduklarını kaybetme korkusuyla malını paylaşmaktan çekinir. Oysa Kur’an, Allah’a güvenmenin ve nimetlerin asıl sahibinin Allah olduğunun bilincinde olmayı öğretir. Hadid Suresi, 7. ayet bunu şöyle ifade eder:
"Allah'a ve Peygamberine iman edin ve sizi üzerinde varis kıldığı şeylerden Allah yolunda harcayın. Sizden kim inanıp Allah yolunda harcarsa, onlar için büyük mükafat vardır."
Bu ayet, sahip olduğumuz her şeyin aslında Allah’a ait olduğunu, bizim ise bu nimetler üzerinde birer emanetçi olduğumuzu hatırlatır.
Cimriliğin psikolojik boyutunda, bu kişilerin genellikle mutsuz oldukları, sürekli bir yoksulluk korkusu yaşadıkları görülür. Malı paylaşmamak, kişiyi bir tür tatminsizlik ve korku içerisinde yaşatır. Zengin olsa bile, cimri kişi hem dünyada hem de ahirette kaybedenlerden olur.
Cimriliğin Toplumsal Sonuçları
Cimrilik, toplumsal yapıyı da bozan bir ahlak zafiyetidir.
Cimri bireyler toplum içinde yardımlaşma ve dayanışma kültürünü zedeler.
Zenginliğin toplum içinde adil paylaşılmaması, sosyal adaletsizliklere yol açar. Toplumda gelir dağılımındaki dengesizlik, huzursuzluk ve güvensizlik doğurur.
Bakara Suresi, 195. ayet cimriliğin toplumu nasıl olumsuz etkileyebileceğini vurgular:
"Allah yolunda harcayın, kendi ellerinizle kendinizi tehlikeye atmayın. İyilik edin. Şüphesiz ki Allah, iyilik edenleri sever."
Toplumda cömertliğin teşvik edilmesi, adalet ve merhametin yayılması anlamına gelir. Bu da toplumsal barışa ve huzura katkıda bulunur.
Sonuç
Cimrilik hem bireysel hem de toplumsal düzeyde zararlı bir tutumdur.
Allah’ın verdiği zenginlik ve nimetler, sadece kişinin kendi refahı için değil, aynı zamanda başkalarına fayda sağlaması için de verilmiştir.
Cömertlik hem bireyin ruhunu arındıran hem de toplumsal yapıyı güçlendiren bir erdemdir.
Cimri kişiler, zenginliklerini paylaşıp topluma katkıda bulunmadıkları sürece hem dünyada hem de ahirette büyük kayıplara uğrarlar.
Kur'an, cimrilik ile cömertlik arasındaki farkı net bir şekilde ortaya koyar ve insanları, sahip oldukları nimetleri Allah rızası için paylaşmaya çağırır.
Zenginlik bir imtihan olduğu gibi, bu zenginliği doğru kullanmak da bir sorumluluktur.
Cimrilikten sakınmak, cömertlikle hayat bulmak, insanı hem dünyada hem de ahirette kazançlı kılar.
Cimrilik Kınanır:
o Cimrilik, kişinin malını ve nimetlerini paylaşmaktan kaçınmasıdır ve Kur'an’da sıkça eleştirilir. Cimri kişi, sadece kendine zarar verir.
o “Kim cimrilik yaparsa, ancak kendi zararına cimrilik yapmış olur. Allah her bakımdan sınırsız zengindir, siz ise fakirsiniz.” (Muhammed 38)
Allah Malın Asıl Sahibidir:
o İslam’a göre tüm mal ve mülk Allah’a aittir ve insanlar bu dünyada birer emanetçi olarak görülür. Bu yüzden malı paylaşmak bir sorumluluktur.
o “Allah'a ve Peygamberine iman edin ve sizi üzerinde varis kıldığı şeylerden Allah yolunda harcayın.” (Hadid 7)
Cömertlik Teşvik Edilir:
o Cömertlik, malını Allah rızası için harcamaktır ve büyük bir erdem olarak görülür.
o "Mallarını Allah yolunda harcayanların durumu, yedi başak veren bir tohuma benzer. Her başakta yüz tane vardır." (Bakara 261)
Cimrilik Allah’a Güven Eksikliğidir:
o Cimri kişi, malını kaybetme korkusuyla paylaşmaz ve bu da Allah’a olan güven eksikliğinden kaynaklanır.
o "Sizi mallarınız ve canlarınızla imtihan edeceğiz..." (Bakara 155)
Cimrilik Hem Dünyada Hem Ahirette Zarar Verir:
o Cimrilik kişiyi dünyada yalnızlaştırır ve ahirette büyük bir azaba sürükler.
o “Eğer savaşa çıkmazsanız, Allah sizi elem verici bir azapla cezalandırır ve yerinize başka bir kavmi getirir.” (Tevbe 39)
Cimrilik Toplumu Bozar:
o Cimrilik, toplumsal dayanışmayı zedeler ve sosyal adaletsizliklere yol açar. Paylaşmamak, toplumdaki fakirleri mağdur eder.
o “Allah yolunda harcayın, kendi ellerinizle kendinizi tehlikeye atmayın.” (Bakara 195)
Cömertlik, Ruhun Arınmasına Sebep Olur:
o Cömert insanlar Allah katında daha değerli kabul edilir ve hem ruhen hem de toplumsal olarak zenginleşirler.
o "Allah iyilik edenleri sever." (Bakara 195)
Cimrilik, Allah’ın Gazabına Sebep Olur:
o Cimriler hem Allah’ın nimetlerinden faydalanır hem de bu nimetleri başkalarıyla paylaşmadıkları için Allah’ın gazabını çekerler.
o “Allah, kendisine karşı nankörlük edenlerden hoşnut olmaz.” (Nisa 36)
► Ahzâb: (Geldikleri az zamanlarda da) size karşı bencillerdir. Korku geldiğinde, ölüm korkusuyla bayılan (ın bakışları) gibi gözleri dönerek sana baktıklarını görürsün. Korku gidince de hayra (ganimete) pek düşkün olarak, keskin dilleriyle sizinle konuşur (sizi eleştirip incitirler). Bunlar, iman etmemişlerdir, Allah da amellerini boşa götürmüştür. Bu, Allah için çok kolaydır. (33/Ahzâb 19)
► Âl-i İmran: Allah’ın lütuf ve ihsanından verdiği (nimetler) konusunda cimrilik edenler, (bu cimriliğin) onlar için hayır olduğunu sanmasınlar. (Hayır, öyle değil!) Bilakis onlar için şerdir. Cimrilik ettikleri şey Kıyamet Günü'nde bir bağ olarak boyunlarına dolanacaktır. Göklerin ve yerin mirası Allah’a aittir. Allah yaptıklarınızdan haberdardır. (3/Âl-i İmran 180)
► Fecr 18. Yoksula yedirmek için birbirinizi teşvik etmiyorsunuz.
► Furkan 67. Onlar, harcadıkları zaman ne israf ederler ne kısarlar; (harcamaları,) ikisi arasında orta bir yoldur.
► Hadîd: Onlar ki; cimrilik eder ve insanlara cimriliği emrederler. Kim de (Allah’a itaatten) yüz çevirirse, hiç şüphesiz Allah, (kimseye muhtaç olmayan, her şeyin kendisine muhtaç olduğu) El-Ğaniy, (her daim övgüyü hak eden ve varlık tarafından övülen) El-Hamîd’dir.(57/Hadîd 24)
► Hakka 34. "Yoksula yemek vermeye destekçi olmazdı."
► İsra 29. Elini boynunda bağlanmış olarak kılma, büsbütün de açık tutma. Sonra kınanır, hasret (pişmanlık) içinde kalakalırsın.
► İsrâ, “Allah'ın kendilerine lütfundan verdiği nimetlere karşı cimrilik edenler, İsrâ, 17/29.
►İsrâ, Kur’an’da da “Akrabaya, yoksula, yolda kalmışa da hakkını ver, fakat aşırı giderek saçıp savurma. Çünkü saçıp savuranlar, şeytanların kardeşleridirler.” 168 İsrâ,
► İsrâ: De ki: “Şayet sizler Rabbimin rahmet hazinelerine sahip olsaydınız, biter/tükenir endişesiyle elbette cimrilik ederdiniz. İnsan pek cimridir/eli sıkıdır.” (17/İsrâ 100)
► İsrâ: Fakirlik korkusuyla çocuklarınızı öldürmeyin. Onların da sizin de rızkınızı biz veriyoruz. Şüphesiz onları öldürmek, pek büyük bir günahtır. (17/İsrâ 31)
► Kalem 17. Gerçek şu ki, Biz o bahçe sahiplerine bela verdiğimiz gibi, bunlara da bela verdik. Hani onlar, sabah vakti (erkenden ve kimseye haber vermeden) onu (bahçeyi) mutlaka devşireceklerine dair and içmişlerdi. ► Kalem 24. Bugün sakın oraya hiçbir yoksul girip de karşınıza çıkmasın.
► Leyl 8. Kim de cimrilik eder, kendini müstağni görürse,
► leyl:Kim de cimrilik eder ve (Allah’a) ihtiyacı yokmuş gibi davranırsa,(92/Leyl 8)► Ve en güzel olanı (Lailaheillallah'ı) yalanlarsa,(92/Leyl 9)► Biz de ona zor olanı (masiyet ve cehennemi) kolaylaştırırız.(92/Leyl 10)► Ve baş aşağı (cehenneme yuvarlandığında) malının kendisine hiçbir faydası olmaz.(92/Leyl 11)
► Ma'un 3. Yoksulu doyurmayı teşvik etmeyen odur.
► Mearic 18. Durmaksızın mal ve servet) Toplayıp bir yerde (üstüste) yığmakta olanı.
► Muhammed 37. Eğer sizden onları (n tümünü) isteyip sizi çıplak bırakacak olursa, cimrilik edersiniz ve sizin kinlerinizi de ortaya çıkarmış olur.
► Muhammed: İşte sizin durumunuz budur: Allah yolunda infak etmeye çağrılmaktasınız, içinizden bazıları cimrilik etmektedir. Kim de cimrilik ederse, ancak kendi aleyhine cimrilik etmiş olur. Allah, (kimseye muhtaç olmayan, her şeyin kendisine muhtaç olduğu) El-Ğaniy’dir. Muhtaç olanlar sizlersiniz. Şayet yüz çevirirseniz, (sizin yerinize) başka bir kavim getirir, sonra (onlar) sizin gibi de olmazlar. (Allah’a itaat ederler.) (47/Muhammed 38) YERİNİZE BAŞKA BİR TOPLUM GETİRİR DE ONLAR SİZİN GİBİ OLMAZLAR.
►Münafikûn, Kur’ân-ı Kerîm’de de dünyada iken ve elde fırsat varken Allah yolunda harcamaya teşvik edilmekte ve “Ey iman edenler! Mallarınız ve evlatlarınız, sizi Allah’ı zikretmekten alıkoymasın, kim bunu yaparsa, işte onlar ziyana uğrayanların tâ kendileridir. Birinize ölüm gelip de ‘Rabbim! Benim ecelimi yakın bir zamana kadar erteleseydin de sadaka verip salih kimselerden olsaydım’ demesinden önce, sizi rızıklandırdığımız şeylerden Allah yolunda sarf edin.” 189 Münafikûn,
► Nisâ: Onlar ki; cimrilik eder ve insanlara da cimriliği emrederler. Allah’ın lütuf ve ihsanından verdiği (nimetlerini) gizlerler. Biz, kâfirler için alçaltıcı bir azap hazırlamışızdır. (4/Nisâ 37)
► Tegabün 16.Öyleyse güç yetirebildiğiniz kadar Allah'tan korkup-sakının, dinleyin ve itaat edin. Kendi nefsinize hayır (en büyük yarar) olmak üzere infakta bulunun. Kim nefsinin bencil-tutkularından (ya da cimri tutumundan) korunursa; işte onlar, felah (kurtuluş) bulanlardır.
► Tekvir 24. O, gayb (haberlerin)e karşı (söylediklerinden dolayı) suçlanamaz (ya da cimrilikte bulunup kıskançlık yapmaz.)
► Tevbe: (Zekâtını vermedikleri altın ve gümüşler) o gün ateşte kızdırılacak; alınları, böğürleri ve sırtları bu tabakalarla dağlanacak. “Bu, kendiniz için yığıp biriktirdiklerinizdir. Yığıp biriktirdiklerinizi tadın (bakalım)!” (Denilecek.) (9/Tevbe 35)
► Tevbe: Ey iman edenler! Şüphesiz ki din bilginlerinin ve abidlerin çoğu, insanların malını haksız yollarla yemekte ve Allah’ın yolundan alıkoymaktalardır. Altını ve gümüşü biriktirip Allah yolunda infak etmeyenleri, can yakıcı bir azapla müjdele.(9/Tevbe 34)
► Tevbe 9:39: "Eğer savaşa çıkmazsanız, Allah sizi elem verici bir azapla cezalandırır ve yerinize başka bir kavmi getirir. “Manası: Allah’ın yolundan yüz çevirenlerin yerini, Allah’ın başka topluluklarla değiştireceği vurgulanır.
► Tevbe: Onlara lütfundan ve ihsanından verince de cimrilik ettiler ve ilgisiz bir hâlde yüz çevirip gittiler. (9/Tevbe 76)Formun Altı
… Önyargısız ve samimiyetle
SORGULARSANIZ,
Gerçeğin bilgisi (hikmet) size sunulur …
erolyazıcı / ABBEYT ♥️
... Bu makale hakkında,
Siz ne düşünüyorsunuz?
‘Sizin fikirlerinizi çok önemsiyoruz.’
Yorumlarınızı, makalemizin altında ki
-Yorum- bölümüne girmenizi
/ Rica ediyoruz.
Yorumlarınız kalıcı olur,
Katkılarınız, insanımıza ‘yeni ufuklar’ açar.
Saygılar,
Sevgiler.
Teşekkürler.
Veren el alan elden ustundur
Yüreğinize,kaleminize sağlık.Paylaşmanın mutluluğunu duyan,veren elin huzurunu yaşayan ve bunların reklamını yapmayan kullardan olalım inşallah.