Siber güvenlik şirketi ESET dijital dağınıklığa son vermek isteyenler için 10 teklif paylaştı.
“Daha az uygulama indirin”
Mobil uygulamalar ekseriyetle amaçlandığı üzere çalışmak için kullanıcıların değerli ölçüde şahsî yahut finansal bilgi girmesini gerektirir. Ayrıyeten pozisyon, gezinme aktifliği ve daha sonra üçüncü taraflarla paylaşılan öteki bilgileri de izleyebilirler. Ne kadar az uygulamaya kaydolursanız, bilgileriniz o kadar az açığa çıkacaktır. Nitekim gereksiniminiz olan bir şey olup olmadığına karar vermeden evvel araştırma yapmalısınız. Bir müddettir kullanmadığınız uygulamaları kaldırmak için aygıtlarınızı tertipli olarak “temizlemeniz” gerekir. Bunları yaparken, saklamaya karar verdiğiniz uygulamaların müsaadelerini de denetim etmeyi unutmayın.
“Daha az çevrimiçi hesap oluşturun ve mevcut hesapları temizleyin”
Şirketler sizde yalnızca alışkanlık yaratmak istemiyor. Onlara sadık kalmanızı da istiyorlar. Bu nedenle, birçoğu sizi hesap oluşturmaya ve bu biçimde çıkar sağlayabilecekleri bilgilerinizi de paylaşmaya teşvik edecektir. Bu, e-ticaret sitesinden bir medya sitesine kadar her cins şirket olabilir. Bir sonraki ziyaretinizde ödeme ve öteki bilgilerin kaydedilmeyeceğini bilseniz bile, bunu yapmayın. Daha fazla mahremiyet ve güvenlik için ödediğimiz bedel ekseriyetle biraz meşakkat çekmektir. Vakitle daha az kullandığınız ve artık kullanmadığınız çevrimiçi hesaplarınız varsa, onları kapatın.
“Hassas verileri paylaşmamaya ekstra özen gösterin”
Bazen istediğiniz mal yahut hizmetleri almak için bilgi paylaşmak kaçınılmazdır. Verdiğiniz bilgilere dikkat edin. Gerekli değilse katiyetle, yeraltı siber cürüm dünyasında yüksek talep gören telefon numarası, e-posta ve mesken adresi, mali detaylar ve toplumsal güvenlik numarası üzere bilgileri paylaşmayın. Örneğin, e-posta ve telefon numaraları, alıcılara kimlik avı bildirileri göndermek için kullanılabilir.�
“Sosyal medyada paylaşmadan önce iki kez düşünün”
Sosyal medya dijital megafon üzeredir. Çoğunlukla paylaşılan içerikler beğenilir, yine paylaşılır ve dijital ortamda bir defa yayınlandıktan sonra kaldırılması yahut geri alınması neredeyse imkansız hale gelir. Bu nedenle, içeriği yayınlamadan evvel, diğerleri ve gelecekteki patronunuz tarafından nasıl karşılanacağını düşünmek değerlidir. Ayrıyeten, yaptığınız iş ve özel hayatınızla ilgili rastgele bir hassas bilgi taşıyıp taşımadığını da düşünmelisiniz. Ayrıyeten profilinizi çevrimiçi ortamda arkadaşlarınızla sonlandırmayı ve gerçek hayatta tanımadığınız şahısları eklememeyi düşünün. Saklılık tercihlerini gözden geçirin ve rastgele bir istenmeyen irtibatın geçersiz olabileceğine dikkat edin.
“Silme hakkınızı kullanın”
Düzenleyiciler, Avrupa Birliği de dahil olmak üzere dünyanın kimi bölgelerindeki insanların, hoşlanmadıkları bilgileri belli bir çevrimiçi ortamdan silmek için yeni prosedürler buldu. “Silme hakkı” adı verilen bu konsepte, AB’nin GDPR’si öncülük etti. Adınızı çevrimiçi olarak aratın ve sizle ilgili bilgilerin kaldırılmasını istemek için doğrudan web sitesi yetkilileri ile iletişime geçin. Ardından, aynısını yapmak üzere Google gibi arama motorlarıyla iletişime geçin.
“Konumunuzu gizleyin”
En saldırgan veri yakalama yöntemlerinden biri, konum izlemektir. Bu şekilde, üçüncü taraflar günlük hareketlerinizi ve alışkanlıklarınızı öğrenebilir. Bu sadece dijital gizlilik için risk oluşturmaz, aynı zamanda fiziksel güvenliğinizi de tehlikeye atabilir. Uygulamaların konumunuzu izlemeyi bıraktığından emin olun.�
“Bilgilerinizi çevrimiçi anketlere vermeyin”�
İnternet, genellikle çevrimiçi anketleri veya benzerlerini doldurma karşılığında, yarışmalar ve ödül teklifleriyle doludur. Bazıları, kişi listeleri oluşturmaya yarayan açık pazarlama kampanyalarıdır. Diğerleri, kişisel bilgilerinizi kimlik avı kampanyalarında kullanmak ve/veya karanlık ağda satış yapmak amacıyla çalmak için tasarlanmış, tamamen suça yönelik girişimler olabilir.
“Bültenlere temkinli yaklaşın”
Çevrimiçi markalar, dijital haber bültenleri konusuna önem veriyor. Birçok kişi için çevrimiçi haber bültenleri, gelen kutusunu doldurmaktan başka bir işe yaramıyor. Bültenlere kayıt olma isteğine karşı koyun. Yalnızca bir kez kullanmak üzere kayıt olacaksanız, bu amaçla açtığınız bir e-posta adresi kullanın.
“Üçüncü taraf çerezlerini devre dışı bırakın”
Çerezler, bir web sitesini ziyaret ettiğinizde bilgisayarınıza yahut aygıtınıza indirilen küçük belgelerdir. Site sahipleri tarafından ziyaretçilerin profilini çıkarmak ve gelecekteki ziyaretlerde faydalanmak üzere tercihleri kaydetmek için kullanılırlar. Bu, sitede gezinmeyi kolaylaştırsa bile, çoğumuz kullanıcı isimlerini ve şifreleri içerebilecek bu tıp bilgileri paylaşmamayı tercih ediyoruz. Bir web sitesini ziyaret ettiğinizde çerezleri kabul et isteğini reddetmeniz kafidir. Tarayıcınızın zımnilik ayarlarına giderek de üçüncü taraf izlemeyi devre dışı bırakabilirsiniz.
“Kullandığınız cihaz sayısını sınırlayın”
Aktif olarak kullandığınız kaç aygıt ve PC’niz olduğunu gözden geçirin. Bu aygıtların her biri, kaybolması yahut çalınması durumunda ortaya çıkacak potansiyel bilgi kaynağıdır.�
Hibya Haber Ajansı