Türkiye’nin kekik ihracatının tamamını gerçekleştiren Ege İhracatçı Birlikleri, bünyesinde kurulan “Baharat İhracatçıları Grubu”, ana pazarı ABD’ye ihracatını artırmak için stratejilerini ve Türkiye’nin kekik üretimi gayelerini masaya yatırdı.�
Ege Mobilya Kağıt ve Orman Eserleri İhracatçıları Birliği Lideri Ali Fuat Gürle, Türkiye’nin 2022 yılında 169 milyon dolarlık baharat ihraç ettiğini söyledi.�
“Bu ihracatın 116 milyon dolarlık kısmı Birliğimizce gerçekleştirildi. Türkiye geneli baharat ihracatımızın yüzde 31’ini kapsayan kekikte geçtiğimiz sene 54 milyon dolara ulaştık. 2023 yılı Ocak-Şubat periyodu baharat ihracatımız da 28 milyon dolar bandında gerçekleşti. Kekikte de birinci iki ayda 8 milyon dolarlık ihracatımız var. Orta vadede kekik ihracatımızı 150 milyon dolara çıkaracağımızı öngörüyoruz. 2022 yılında ABD, kekik ihracatımızın neredeyse yarısını gerçekleştirdiğimiz kritik bir pazar. ABD, baharat ihracatımızda 22 milyon dolarla, kekik ihracatımızda ise 10 milyon dolarla ana pazarımız.” �
Birlikte daha da güçleneceğiz
Türkiye’nin kekik ihracatının tamamının Ege’den yapıldığını vurgulayan Ege Mobilya Kağıt ve Orman Eserleri İhracatçıları Birliği İdare Şurası Lider Yardımcısı Nurettin Tarakçıoğlu, “EİB olarak en fazla baş yorduğumuz Yeşil Mutabakat regülasyonları, sürdürülebilirlik üretimden başlıyor. Türkiye baharat ihracatının büyük çoğunluğunu yapan firmalarımızla EİB bünyesinde oluşturduğumuz ‘Baharat İhracatçıları Grubu’ hem pazar stratejimizi güçlendirmede hem de karşılaşacağımız meselelerimizi kökten çözmek için değerli bir adımdır. Kekik, defne ve adaçayı katma kıymetli eserlerimiz. Birebir vakitte üretim ve ihracatta dünyadaki en büyük hisse bizim. Türkiye’de 20 bin tonu aşan kekik üretiminin tamamına yakını ihraç ediliyor. Yeni kekik plantasyonlarıyla kısa vadede 25 bin ton, orta vadede 40 bin ton kekik üretebilecek potansiyeli barındırıyoruz.” diye konuştu. �
Üretici ile sıcak temas sağlanmalı
Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar İhracatçıları Birliği Lideri Muhammet Öztürk, dünya pazarlarına kaliteli ve standart üretim sunulması için kekik üreticilerinin desteklenmesi, daha şuurlu ve verimli bir halde eserlerini hasat etmesi, çiftçilere eğitimlerin sıklaştırılması gerektiğine değindi.�
“Hem kekik bitkisi, kekik bitkisinin tarımında dikkate alınması gereken gerçek uygulamaları anlatarak üretici ile sıcak temas sağlayacağımız üretici toplantıları, çalıştaylar ve eğitimlerimizi artırmamız hem de tv kanalları, toplumsal medya ve dijital mecraları ağır bir halde kullanmamız gerekiyor. Uzun bir müddettir kekik üretiminin ağır olduğu bölgelerde çiftçilerimize yönelik eğitim çalışmaları yapıyoruz. Daha fazla çiftçiye ulaşabilmek hedefiyle tematik bir TV kanalı ile iş birliği yaparak bir görüntü serisi de hazırlamıştık. Mobilya Kağıt ve Orman Eserleri İhracatçıları Birliğimiz ve Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar İhracatçıları Birliğimiz üyeleriyle oluşturduğumuz bu kümede bölümün tüm ortak problemlerinin süratlice ele alınıp tahlile kavuşturulması için ilgili kurum ve kuruluşlarla temaslar kuracağız ve şimdiki gelişmeleri anlık olarak paylaşacağız. ”�
Kekik özelinde bir aksiyon planı oluşturmamız gerekiyor
Başkan Öztürk, “Tohum fide tıbbi aromatik bitkilerle ilgili Kınık’ta kurulacak Bitkisel Üretim Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgesi, bütün dünyada besinle ilgili tasaların arttığı bu devirde, ülkemiz için büyük bir avantajımız. Kekikte dünyanın yüzde 75’ini, Türkiye’nin ise yüzde 85’ini üreten Denizli’de Tarım ve Orman Bakanlığı ile yeni kekik üretim alanları açıyoruz. Sürdürülebilir üretim odaklı projeler hazırlanarak Tarım ve Orman Bakanlığı, Üretici Kuruluşları, Vilayet Tarım Müdürlükleri, Üniversiteler ve firmaları ortak paydada buluşturarak doğal kekik üretiminin arttırılması amaçlıyoruz. Kekik özelinde bir aksiyon planı oluşturmamız gerekiyor.” diyerek kelamlarını tamamladı.�
Hibya Haber Ajansı