Boao Asya Forumu 2023 Yıllık Toplantısı kapsamında Jenerasyon ve Yol Ortak Kalkınma Fırsatı alt forumunda iştirakçiler, Nesil ve Yol İnisiyatifi’nin 10 yıllık muvaffakiyetleri ve gelecekteki gelişimi üzere mevzuları ele aldı.
Alınan bilgilere nazaran, 2022’nin sonu itibariyle Çinli şirketler Jenerasyon ve Yol üzerindeki ülkelerde denizaşırı ekonomik ve ticari işbirliği bölgelerine toplam 57,13 milyar ABD Doları meblağında yatırım yaptı ve 421 bin mahallî istihdam yarattı.
Moğolistan Başbakan Yardımcısı ve Ekonomik Kalkınma Bakanı Chimed Khürelbaatar, yaptığı konuşmada, Jenerasyon ve Yol İnisiyatifi’nin iştirakçi ülkelere yarar getiren bir teşebbüs olduğunu, geçtiğimiz 10 yılda Moğolistan Cumhuriyeti’nde 500 kilometre uzunluğunda yeni demiryolları inşa edildiğini ve tüm kent merkezlerini birbirine bağladığını hatırlattı.�
Chimed Khürelbaatar, 2022 itibariyle 131 ülke ve bölgeyle ticaret yaptıklarını ve dış ticaret hacminin 10 yıl öncesine nazaran iki kat artarak 21,24 milyar ABD Doları’nı aştığını tabir etti.
Pakistan Planlama ve Kalkınma Bakanı Ahsan İkbal Chaudhary, 2013’te ülkenin elektrik tesislerinin çok kıt olduğunu ve günlük elektrik arzının yalnızca 12 ila 16 saat ortasında olduğunu tabir etti. Jenerasyon ve Yol İnisiyatifi kapsamındaki projenin Pakistan’ın güç dalına yatırım yaptığını ve Pakistan’ın elektrik krizini hafiflettiğini lisana getiren Ahsan İkbal Chaudhary, teşebbüsün odak noktasının Çin’in paylaşım ruhu olduğunu ve Çin’in kendi muvaffakiyetlerinin gelişmekte olan ülkelerle paylaştığını belirtti.
Kazakistan, Jenerasyon ve Yol İnisiyatifi’nin başlatıldığı yer. Astana Memleketler arası Finans Merkezi Lideri Renat Bekturov, Nesil ve Yol İnisiyatifi’nin çok ileri görüşlü olduğuna inanıyor.�
Renat Bekturov, Kazakistan’dan geçen Merkez Koridor’un 1,5 milyon ton mal taşıdığını ve Kazakistan’ın ihracat ticaret hacminin Merkez Koridor sayesinde 6 kat arttığını kaydetti.
16 Mart’ta araba modülleri, inşaat gereçleri ve beyaz eşyalar üzere malları taşıyan bir Çin-Avrupa Ekspres treni Beijing’den yola çıktı
Çin-Avrupa Tren Seferleri, Asya ve Avrupa ortasındaki kara nakliyeciliği için yeni bir kanal açarak, milletlerarası tedarik zinciri ve sanayi zincirinin istikrarını korumak için güçlü dayanak sağlıyor.
Avrupalı bir danışmanlık firması Ambrosetti’nin yöneticisi Paolo Borzatta, Nesil ve Yol İnisiyatifi’nin en kıymetli katkılarından birinin tüm ülkelere refah ve kalkınma getirmek olduğuna dikkat çekti.
Paolo Borzatta, bu teşebbüs sayesinde ülkelerin, Asya’yla ve Çin’le ortasındaki temasların daha sıkı olduğunu ve mevcut belgisiz dünya karşısında teşebbüsün gelecekteki sürdürülebilir kalkınmada öncü ve destekleyici rolünün gösterildiğini söz etti.
2013-2022 yıllarında, Çin ile Nesil ve Yol üzerindeki ülkeler ortasındaki mal ticaret hacminin yıllık ortalama yüzde 8’lik bir büyüme oranıyla 1,04 milyar ABD Doları’ndan 2,07 trilyon ABD Doları’na ulaştı.
Bu yıl Jenerasyon ve Yol İnisiyatifi’nin ortaya koyulmasının 10. yıl dönümü. 10 yıl boyunca, Çin, 150’den fazla ülke ve 30’dan fazla memleketler arası kuruluşla iş birliği dokümanı ve ASEAN ülkeleri, Şili ve Yeni Zelanda üzere Jenerasyon ve Yol’u ortaklaşa inşa eden 18 ülke ile özgür ticaret mutabakatlarını imzaladı.
23 Mart’ta X8489 Çin-Avrupa Ekspresi, Sha’anxi eyaletindeki Xi’an kentinden kalktı.
Kaynak: Çin Milletlerarası Radyosu
Hibya Haber Ajansı