DünyaHaber Girişi : 23 Şubat 2023 12:50

Özel eğitim kurumları güven arayışında

Özel eğitim kurumları güven arayışında

Bağımsız okullar topluluğu Özel Bir Yer (ÖBY) Okullar Ağı’nın kurucu ve müşavere şurası, ağa dahil olan okulların kurucuları ve akademik yöneticileri, 18-19 Şubat tarihlerinde Yalova’da 1. Kurucular Çalıştayı’nda bir ortaya geldi. İki günlük çalıştayda, ÖBY Okullar Ağı’nın kuruluşundan bu yana eğitim alanında gerçekleştirdiği çocuk odaklı çalışmalardan eğitimci ve ebeveyn eğitimlerine, milletlerarası etik prensiplerden sürdürülebilir nitelikli eğitim faaliyetlerine kadar birçok mevzu masaya yatırıldı.�

Çalıştayda ayrıyeten 6 Şubat’ta 11 ili etkileyen Maraş sarsıntısı sonrasında yapılacak onarıcı eğitimlerle ilgili yol haritası belirlendi. Erken çocukluk periyodunda afet şuuru geliştirmek için bir atölye içeriği hazırlanarak ağ üyesi okullarda herkese fiyatsız ulaştırma kararı alındı. Çalıştaya sarsıntı bölgesinden katılan ve okullarını temel muhtaçlıklarını karşılamaları için afetzedelere açtıklarını belirten Şanlıurfa Bebe Orman Meskeni Kreşi’nin kurucuları, ÖBY Okul Ağı tarafından bölgede çocuklara yönelik yapılacak takviyelerde, kurumlarının merkez olarak kullanılmasını talep etti.

“Yeni bir eğitim ekosistemine gereksinim var”

Çalıştayda gerçekleştirdiği sunumda, etik bedellerle yeni bir eğitim ekosistemi inşa edilmesi gerektiğini söyleyen ÖBY Okullar Ağı Kurucusu Kayhan Karlı, “Bugün eğitimde yaşadığımız tahminen de en büyük sorun inanç kaybıdır. Veliler, öğretmenler, öğrenciler, yöneticiler. Okul ekosistemine dahil olan paydaşlar birbirlerine güvenmiyor. Evvel bu fikirden kurtulmalı ve kaybedilen inancı yine, hem de daha güçlü biçimde inşa etmeliyiz” dedi.�





ÖBY Okullar Ağı’nın inanç duyulan bir okul ekosistemin oluşturulması ve yaygınlaştırılması için hareket ettiğini lisana getiren Kayhan Karlı kelamlarına şöyle devam etti:

“Bağımsız okullar topluluğu oluşturmak gayesiyle yola çıktık. Okul öncesi eğitim kurumlarıyla başladığımız bu seyahatte K-12 okullarını da topluluğumuza dahil etmeye başladık. Gayemiz ülkemizde etik akıl yerinde standartları oluşmuş bir sağlam okullar ağı oluşturmak.”

“Deprem, çocukların güvenlik hissini ve olağan hayat sistemini bozabilir”

Çalıştaya katılan kıymetli isimlerden bir de Marmara Üniversitesi Öğretim Üyesi, ÖBY Okullar Ağı Müracaat Heyeti Üyesi Dr. Oktay Aydın oldu. Ağ üyelerine kılavuz niteliğinde bir rehber sunan Dr. Aydın, eğitim anlayışının bilgiye ve bilimsel bilgiye dayalı temellendirilmesine vurgu yaptı. Tesirli irtibatın yalın olması gerektiğine değindi, yaşanan büyük zelzelenin çocuklar üzerindeki fizikî ve ruhsal tesirlerinden bahsederek, sarsıntı sonrasında çocuklarla irtibatta dikkat edilmesi gerekenleri gündeme getirdi.

Dr. Oktay Aydın, “Çocuklar fizikî olarak zelzele sırasında düşebilir yahut yaralanabilir. Sarsıntı ruhsal olarak ise çocuklarda dehşet, tasa, gerilim ve travma üzere hislere neden olabilir. Zelzele, çocukların güvenlik hissini ve olağan ömür sistemini bozabilir” dedi.

“Çocukların sarsıntı travmasını atlatması için ebeveynler müspet örnek olmalı”

Deprem sonrasında çocukların inançlı bir ortamda olmalarının, tertipli ve açık irtibat kurmalarının ve sağlıklı bir hayat şeklini sürdürmelerinin değerli olduğunu söyleyen Dr. Oktay Aydın, “Ebeveynler, çocuklarının hislerini ve dertlerini anlamaya çalışarak, onların konuşmasına ve paylaşmasına müsaade vermeli. Çocukların günlük rutinlerinin bozulmaması, meskende yapılan aktifliklerin yanı sıra, açık hava aktivitelerine de katılmalarının sağlanması kıymetli. Çocukların travmayı atlatmalarına yardımcı olmak için, ebeveynler çocuklarına müspet örnekler sergileyerek cesaretlendirmeli ve kendilerini inançta hissetmelerini sağlamalı.” dedi.�

Okullar için afet aksiyon planı

Özel Bir Yer Okullar Ağı 1. Kurucular Çalıştayı’nda ayrıyeten, Afet Eğitimi Öğretim Programı’nın oluşturulmasına karar verildi. Program aracılığıyla eğitime dahil olacak öğretmenlerin başka okullarda formatör olarak eğitimleri düzenlemesi karara bağlandı. Ayrıyeten ÖBY Okullar Ağı’nda yer alan her okul için afetlerde nasıl bir yol izleneceğine dair aksiyon planlarının oluşturulması da verilen kararlar ortasında yer aldı. Afet Öğretim Programı’nın istekli olarak Özel Bir Yer Okullar Ağı tarafından uzmanlarla birlikte çalışarak hazırlanacağı, yalnızca zelzele değil, meydana gelebilecek tüm afetlere hazırlık, afet sırasında yapılacaklar, afet sonrası yaşanabilecek durumları öngörme, ruhsal ve toplumsal takviye süreçlerini kapsayacağı ve ağ okullarından öteki okullara bu eğitimlerin yaygınlaştırarak tüm Türkiye’de okullardan başlayarak afet şuurunun kazandırılmasının amaçlandığı belirtildi.�

Hibya Haber Ajansı