Pazarlama ve Satış Kavramlarının Aralarındaki İlişki

SATIŞ VE PAZARLAMA

Satış ve pazarlama kavramları birbiriyle çok birleşik olmalarına rağmen sonuç kısımları farklıdır. Pazarlama ürün ile birlikte üretim sürecinden son tüketiciye ulaşması ve tüketicinin tekrar ürünle buluşmasına kadar geçen döngüyü kapsarken, satış ise pazarlama faaliyetlerinin belirlemiş olduğu stratejilerle potansiyel müşteriye ürünü aldırmayı hedefleyen yani pazarlama faaliyetlerine anlam kazandıran aşamadır.

Eğer ki bir ürünün üretimini, fiyatlandırmasını, reklamını ve pazara çıkarılmasını ve müşteri memnuniyetini pazarlama süreci olarak göz önüne alırsak, satış süreci ise ürünün tüketiciye sunulmasını tüketicinin ikna edilip ürünü almasını sağlama sürecidir.

Pazarlama ile satış arasındaki farkları daha keskin bir şekilde vurgulamak istersek eğer; pazarlama net kârına bakarken, satış cirosuna bakar. Pazarlamacı süreç yönetir ve ürünün doğuş anından itibaren onunla beraberdir, satış ise sürecin başarıyla sonlanmasından sorumludur. Pazarlamacı müşterinin ihtiyacını belirler ve müşterinin ilgisini ürüne çeker, satıcı ürünü müşteriyle buluşturur ve müşterinin ihtiyacını giderir.

Farklıklardan da anlayacağımız gibi pazarlama ve satış hep beraber ilerlemek zorunda olan kavramlardır. Pazarlamanın temel amacı mümkün olduğunca satışa yardımcı olmaktır. Pazarlamanın belirlediği bütün taktikler satış elemanın işini kolaylaştırmak ve satış marjını artırmak içindir.

Satış bölümünde çalışmamış birinin pazarlama alanında başarılı olması mümkün değildir. Çünkü sahada bulunan satış elemanın en önemli görevi geri bildirimleriyle pazarlama elemanına yol göstermektir ve eğer ki pazarlama elemanı satış görevlisini anlamıyor ve geri bildirimlerden faydalanamıyorsa pazarlama departmanı müşterinin ilgisini kaybeder ve sonuç başarısızlık olur. Satış elemanı her gün sahada müşterilerle birlikte olduğu için müşterilerin istek ve şikâyetlerini en yakından takip edebilir ve pazarlama elemanına yaratıcı ve yeni çözümlerle gidebilir.

PAZARLAMA NEDİR?

Pazarlama, ürün veya hizmetlerin müşterilerin ilgisini nasıl çekeceğini bulma ve satış için teknikler ve strateji belirleme sürecinin adıdır. Daha basitçe özetlemem gerekirse pazarlama, satacağınız ürünü alacak müşterileri bulma ve müşterinin aklına ürünü satın alma fikrini sokma sürecidir diyebiliriz. Pazarlamada asıl amaçlanan eldeki müşteriyi korurken, ürünü alacak yeni müşteriler bulmaktır. Yani pazarlama, disiplin olarak müşteri odaklıdır.

Pazarlama, ince bir sanat ve strateji işidir. İnsanları yaş gruplarına, cinsiyetlerine, tüketim alışkanlıklarına, değerlerine, davranış biçimlerine göre ayırıp, strateji temelli harekete geçebilme sanatıdır diyebiliriz.

Pazarlama şu aktiviteleri içerir:

  • Müşterinin istediği ürün, hizmet veya fikri keşfetmek
  • İstenen özelik ve kalitede ürün üretmek
  • Ürünü fiyatlamak
  • Müşteride ürün farkındalığı yaratacak, satın almayı özendirecek, gerek hissettirecek iletişim çalışmalarını yapmak
  • Ürünü müşteriye ulaştırmak-Dağıtım/Satış

Satışın özünü “satmak” oluştururken; pazarlamanın özünü “ihtiyacı karşılayan ürünü, fikri bulmak” oluşturur.

“Pazarlama, müşteriyi şirkete getirmek, satış ise müşteriyi eli dolu göndermektir.”

SATIŞ NEDİR?

Satış ise bir müşteriyi, bir ürünü almaya ikna etme ve sonucunda ürünün el değiştirmesidir. Bir diğer bakış açısıyla satış, müşteriyi ikna kabiliyetidir. Satış ve pazarlamayı birbirinden ayırmakta hala zorlanıyorsak eğer şöyle bir açıklama yapabiliriz: Pazarlama, ürün ortaya çıkmadan başlar ve ürün satıldıktan sonra da devam eder. Satış ise ürünün satıldığı andır. En basit olarak bu şekilde açıklayabilirim.

Satış, imal edileni elden çıkarmayı sağlar ve kısa vadelidir. Pazarlama ise, imalattaki öncelik sıralarını belirler ve uzun vadelidir. Satış elde bir ürün olduğunda, pazarlama ise daha ürün olmadan çalışmaya başlar. İki bölümün bütçeleri farklıdır. Değerli Zafer hocamın da dediği gibi pazarlama para harcar, satış ise para getirir. Bir oluşumda, şirkette tek para getiren şey satıştır. Onun haricindeki her eylem giderdir, para götürür.

PAZARLAMA NEDEN SADECE SATIŞTAN İBARET DEĞİLDİR?

Satışı, pazarlamanın bir parçası şeklinde atfedebiliriz. Ancak pazarlama satıştan daha fazlasını içinde barındırır. Birçok farklı sürecin bir arada bulunduğu bir alandır. Pazarlamanın ürün ortaya çıkmadan başlaması bu noktada bilinmelidir. Zira satış ürün veya hizmet ortaya çıktıktan sonra başlayan bir süreçtir. Pazarlama ürünü satılabilir hale getirmeye çalışan departmandır. Dolayısıyla satış bir sonuç değil, bir sürecin tamamıdır. Satış sırasında müşteriye tanıtım yapmak pazarlama değildir, satışın bir parçasıdır.

SATIŞ VE PAZARLAMA ARASINDAKİ FARKLAR

Satış ve Pazarlama’nın ayrımını daha kuramsal hale getirmem gerekirse eğer:

  • Pazarlama bir firmanın anlama yeteneği, satış bir firmanın anlatma yeteneğidir. 
  • Pazarlama bir planlama, satış bir eylemdir.
  • Pazarlama bir ürün olmadan soyut halde başlar, satış bir ürün ile somut halde başlar.
  • Pazarlama ürünü satılabilir hale getirir, satış ürünü satar.
  • Pazarlama bir ürünü, bu ürünün hangi hedef kitleye, hangi kanala, hangi fiyatlarla (iskonto, taksit, kampanya vb) satılacağını, nasıl sunum yapılacağını belirler. Satışın satış sırasında kullanacağı argümanları hazırlar. Satış bu argümanlarla birlikte ürünleri satar.
  • Pazarlama müşteriyi ürüne getirir, satış ürünü müşteriye götürür.
  • Pazarlama müşteri ve potansiyel müşterilerle görüşür bir fikir için hareket eder, satış alışveriş için müşterilerle görüşür.
  • Pazarlama satış için ürünü, fiyatı, bulunurluğu ve bilinirliği şekillendirendir. Satış kendilerine verilen ürünü, kendilerine verilen bölgelerdeki müşteri ve potansiyel müşterilere, kendilerine verilen fiyat listesi ve kampanya koşullarıyla, tanıtım materyalleriyle satar.

Yorum Yaz
  • UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik yorumları onaylanmamaktadır.