BELEDİYELER ve HUKUKİ MEVZUATI
5393 Sayılı Belediye Kanunu;
Madde 1- Bu Kanunun amacı, belediyenin kuruluşunu, organlarını, yönetimini, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usûl ve esaslarını düzenlemektir.
Madde 3- a) Belediye: Belde sakinlerinin mahallî müşterek nitelikteki ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulan ve karar organı seçmenler tarafından seçilerek oluşturulan, idarî ve malî özerkliğe sahip kamu tüzel kişisini,
b) Belediyenin organları: Belediye meclisini, belediye encümenini ve belediye başkanını,
Belediyenin görev ve sorumlulukları
Madde 14 - Belediye, mahallî müşterek nitelikte olmak şartıyla;
a) İmar, su ve kanalizasyon, ulaşım gibi kentsel alt yapı; coğrafî ve kent bilgi sistemleri; çevre ve çevre sağlığı, temizlik ve katı atık; zabıta, itfaiye, acil yardım, kurtarma ve ambulans; şehir içi trafik; defin ve mezarlıklar; ağaçlandırma, park ve yeşil alanlar; konut; kültür ve sanat, turizm ve tanıtım, gençlik ve spor; sosyal hizmet ve yardım, nikâh, meslek ve beceri kazandırma; ekonomi ve ticaretin geliştirilmesi hizmetlerini yapar veya yaptırır. Büyükşehir belediyeleri ile nüfusu 50.000'i geçen belediyeler, kadınlar ve çocuklar için koruma evleri açar.
b) Okul öncesi eğitim kurumları açabilir; Devlete ait her derecedeki okul binalarının inşaatı ile bakım ve onarımını yapabilir veya yaptırabilir, her türlü araç, gereç ve malzeme ihtiyaçlarını karşılayabilir; sağlıkla ilgili her türlü tesisi açabilir ve işletebilir; kültür ve tabiat varlıkları ile tarihî dokunun ve kent tarihi bakımından önem taşıyan mekânların ve işlevlerinin korunmasını sağlayabilir; bu amaçla bakım ve onarımını yapabilir, korunması mümkün olmayanları aslına uygun olarak yeniden inşa edebilir. Gerektiğinde, öğrencilere, amatör spor kulüplerine malzeme verir ve gerekli desteği sağlar, her türlü amatör spor karşılaşmaları düzenler, yurt içi ve yurt dışı müsabakalarda üstün başarı gösteren veya derece alan sporculara belediye meclisi kararıyla ödül verebilir. Gıda bankacılığı yapabilir.
Belediye, kanunlarla başka bir kamu kurum ve kuruluşuna verilmeyen mahallî müşterek nitelikteki diğer görev ve hizmetleri de yapar veya yaptırır. Hizmetlerin yerine getirilmesinde öncelik sırası, belediyenin malî durumu ve hizmetin ivediliği dikkate alınarak belirlenir. Belediye hizmetleri, vatandaşlara en yakın yerlerde ve en uygun yöntemlerle sunulur. Hizmet sunumunda özürlü, yaşlı, düşkün ve dar gelirlilerin durumuna uygun yöntemler uygulanır. Belediyenin görev, sorumluluk ve yetki alanı belediye sınırlarını kapsar. Belediye meclisinin kararı ile mücavir alanlara da belediye hizmetleri götürülebilir.
Madde 15- Belediyenin yetkileri ve imtiyazları faslı:
Madde 38- Belediye başkanının görev ve yetkileri faslının (o) alt bendi; Temsil ve ağırlama giderleri için ayrılan ödeneği kullanmak.
Belediye kanununun; Belediye başkanlarına sadece kanunun 38. Maddesinin (o) alt bendinde “Temsil ve ağırlama giderleri için ayrılan ödeneği kullanmak.” denilerek yetkilendirilmiş olup; Kasım 2024 ayının gündemi, bazı belediyelerin bu madde kapsamında yüksek meblağlı temsil ağırlama giderleri yaptığı görülmektedir. Söz konusu belediye başkanı/başkanları yaptığı temsil ağırlama faaliyeti ile ilgili ödeneği ve/veya diğer kalemler için belediye bütçesine konan, ayrılan ödeneği harcama, ödeneğin ayrılma amacına uygun harcanması beklenir. Tabii ki; kamu kaynağı harcama söz konusu olduğundan harcamalar satınalma ile ilgili mevzuata (2886 ve 4734 sayılı kanun) uygun yapılması gerekir. Belediyelerin asli görevi olan “coğrafî ve kent bilgi sistemleri; çevre ve çevre sağlığı, temizlik ve katı atık; zabıta, itfaiye, acil yardım, kurtarma ve ambulans; şehir içi trafik; defin ve mezarlıklar; ağaçlandırma, park ve yeşil alanlar; konut; kültür ve sanat, turizm ve tanıtım, gençlik ve spor; sosyal hizmet ve yardım, nikâh, meslek ve beceri kazandırma; ekonomi ve ticaretin geliştirilmesi hizmetlerini yapar veya yaptırır” olması, bu faaliyetleri vatandaş memnuniyeti olacak şekilde yerine getirmesi beklenen belediyenin; satınalma mevzuatına uygun yaptığı yüksek maliyetli eğlence içerikli temsil ve ağırlama gideri yapmış olması “etik” bir sorundur. Vatandaş; belediye yönetiminin eğlence içerikli temsil ve ağırlama faaliyetini “etik” bir davranış olarak kabul edebileceği gibi “etik” bulmayabilir. Ki; seçimler bunun için vardır.
Gündemi meşgul eden, belediyelerin eğlence içerikli temsil ve ağırlama faaliyeti, yazılı ve görsel basınının birinci öncelikli tartıştığı, siyaset kurumunun siyasi yandaş ve korumacı söylem, davranışı, ibretle izlenmektedir. İtiraf etmeliyim ki; bu iletim, basın için reyting, siyaset kurumu için piar yapmıştır. Merkezi yönetimde olmayıp muhalefet partili belediye başkanı iseniz size her yaptığınız şey mubahtır gibi bir anlayışı söylem dili yapmak, bu minvalde savunmaya geçmek, soruşturma kovuşturma gibi hukuki faaliyetler için merkezi yönetimi suçlama çabası içinde olmak, mahkemece suçlu bulunması halinde ise, siyasi suç denilerek yapılan işlem ve eylemin taraflı yanlı olduğu gibi Saiklerle verildiği ifadelerinde bulunarak muhalefet partilerine mensup olmakla kendilerineimtiyazı hak görmektedirler.
Bir kişinin hırsızlık yapması ve/veya etik davranış içinde olmaması diğer bir kişiye hırsızlık yapma ve/veya etik davranmama hakkı veriyor gibi “sen falan filan zamanda aynısını yaptın ya, sen de falan filan zamanda yalan söyledin, hakaret ettin ve küfrettin gibi ” arşiv araştırması yaparak kendine “sen yaptın o halde bende yaparım/yaptım” gibi anlayışla haklı zemin aramanın çabasını sürdürmesi ki; insanlık için utanç verici bir durumdur.
Hukuk; "Toplumu düzenleyen ve devletin yaptırım gücünü belirleyen yasaların bütünüdür"Hukukmevzuatı sayesinde, bireyler ve kurumlar neyin yasal olduğunu bilir ve ne tür davranışların cezai sonuçlar doğurabileceğini anlarlar. Bu, adil bir toplum yapısının inşasında hayati öneme sahiptir. Mevzuat aynı zamanda ekonomik istikrarı sağlama konusunda da önemli bir role sahiptir. O halde; hukuk unsurlarınca soruşturma kovuşturma yapılma hali dahil, mahkemeye intikal etmiş suç isnadı içeren bütün vakalar ile ilgili siyaset kurumu unsurları dahil (milletvekili hariç), yazılı ve görsel basın yayın organlarının iletim yapmasının yasak olduğu hukuk mevzuatına amasız, fakatsız girmesi ile mümkün olacaktır. Yasama unsurlarının(milletvekili) konu ile ilgili iletim yapması hali, mahkemenin konu ile ilgili kararı doğrultusunda tazminat ödemeye mahkûm edileceği hususu mevzuatta yer aldığında, hiç kimse suç işleme ve suçu övme ve/veya suçluyu savunma gibi bir hürriyetinin olmadığını, bu fiillerin yapılması halinde gerekli cezayı alacağı sistematik hale getirilmelidir.
Millet iradesi ile seçilmiş merkezi hükümete ve partisine mensup yerel yönetim/belediyeler ile yine millet iradesi ile seçilmiş muhalefet partilerin yerel yönetimi/Belediyelerin birikmiş SGK borçlarının olduğu, bu borçların yıllarca ödenmediği, SGK’nın bu belediyeler hakkında icra takibi başlatmadığı gerçeği, bu kurum bürokrasisinin görevini yerine getirmediği sonucuna ortaya koymaktadır. SGK borcu ödemekle sorumlu olan bir işletme ve/veya esnafın borçlarına zaman geciktirmeden icra takibi başlattığı bilinen bir gerçekliktir. Bu durum; SGK bürokrasisinin iktidar veya muhalefet ayrımı yapmadığı yani muhalefetin iktidar bürokrasisi fitne fesadının boşa düştüğü, FFO’nun (Fitne fesat ocağı) fitne fesat faaliyetleri her zaman olduğu gibi günü geldiğinde boşa düştüğünü görmek sevindiricidir. Bilinmelidir ki; günümüz bürokrasisi ve atanmış irade, devlet kurum kuruluşlarına karşı halkta memnuniyetsizlik üretmekte, halkı mahkeme salonlarına düşürmekte vs olup, kısaca atayanların siyaseten kuyusunu kazmaktadır.