GündemHaber Girişi : 18 Nisan 2023 12:50

Türkiye’nin ilk elektrikli anahat lokomotifi raylara iniyor

Türkiye’nin ilk elektrikli anahat lokomotifi raylara iniyor

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'ndan yapılan açıklamaya nazaran, Cumhurbaşkanı Recep tayyip Erdoğan’ın Eskişehir’deki toplu açılış merasiminde vereceği komutla elektrikli E5000 birinci kere harekete geçecek. Türkiye’yi bir alanda daha dışa bağımlılıktan kurtulacak olan E5000 için TÜRESAŞ (türkiye raylı sistem araçları) fabrikasına bugün 17:00’de canlı temas gerçekleştirilecek.

TÜBİTAK RUTE ve TÜRESAŞ geliştirdi

TÜBİTAK Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü (RUTE) tasarlanan, tahlil ve alt sistem üretimleri tamamlanan E5000, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’nın (TCDD) gereksinimlerine uygun olarak geliştirildi.

Birincilerin ve enlerin lokomotifi





E5000, çağdaş bir elektrikli anahat lokomotifi olarak yerli ve ulusal imkanlarla üretildi. E5000 elektrikli anahat lokomotifi hem kendi sınıfı hem de Türkiye’nin raylı sistemler serüveni için birçok ‘En’i ve ‘İlk’i barındırıyor. E5000, anahat lokomotifler için yerli olarak tasarlanmış birinci araç gövdesi, birinci boji, birinci tren denetim ve idare sistemine sahip. Ayrıyeten, raylı araç uygulamaları için yerli olarak tasarlanmış en yüksek güçlü elektrik motoru da E5000’de bulunuyor. Raylı araç uygulamaları için yerli olarak tasarlanmış en yüksek güçlü cer konverteri, cer transformatörü ve yardımcı güç ünitesi de E5000’nin kabiliyetleri ortasında yer alıyor.

Yük ve yolcu taşıyabilecek

5 megawatt (MW) gücündeki E5000, Avrupa Birliği Demiryollarında Karşılıklı İşletilebilirlik Teknik Şartnamesi (TSI) sertifikasına sahip olmasıyla dikkat çekiyor. Yük ve yolcu nakliyatı yapabilecek E5000, 140 km/s sürate sahip yeni kuşak bir elektrikli anahat lokomotif olarak benzerlerinden ayrılıyor.

İhracata kapi araliyor

E5000 ile anahat lokomotiflerinde yer alan Tren Denetim ve İdare Sistemi, Cer Sistemi, Cer Trafosu, Cer Motoru, Cer Konverteri, Cer Denetim Ünitesi ve Yardımcı Güç Ünitesi üzere kritik alt bileşenler de yerli olarak geliştirilmesi ihracata da kapı aralıyor. E5000 için geliştirilen tüm ana bileşenler farklı birer eser olarak ihraç edilebilir kritik teknolojiye sahip olmaları açısından ehemmiyet taşıyor. Bu eserler, TCDD Ulaşım A.Ş. bünyesindeki mevcut lokomotiflerde de hem yedek modül hem de modernizasyonları kapsamında kullanılabilecek.

500 lokomotif üretilecek

TÜBİTAK RUTE – TÜRASAŞ iş birliğinde hayata geçen E5000 sayesinde Türkiye, 10 yılda muhtaçlık duyduğu 500 adet lokomotifi üretebilecek. Bu sayede en az 2 milyar avro cari açığın kapatılmasına katkı verecek. Buna ek olarak dizaynları da Türk mühendisler tarafından gerçekleştirilen lokomotif ile kritik sistemlerin bakım ve tamir müddetleri çok daha kısa hale gelecek. Bakım ve tamirat maliyetleri, oluşturulan ekosistem ile çok daha aza indirgenecek. Bu sayede tekrar en az 2 milyar avro daha ülkemizde kalacak.

Hibya Haber Ajansı